Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Edgar84
Tjeeeeenare!

Renoverar bakvagnen på ett flertal punkter på min V70 - 98 LTT 193 hästars.
Bl.a. skulle jag byta absgivaren bak. För att göra detta tänkte jag sänka bensintanken för att kunna få ut kontakten till givaren i sin helhet och för att kunna få dit den nya utan att behöva skarva sladdarna.

När jag skulle skruva ut bulten till bensintanken så gick den rackarn av (Alltså den på vänstersidan som sitter för sig själv). Nu har jag legat under bilen och borrat ut den gamla bulten och har nu ett fint stort runt hål in i den ramen som bulten satt i. Jag funderar på om det satt en mutter fastsvetsad på insidan av ramen??? Eller kan jag bara skaffa en riktigt kraftig bult som jag skruvar i?

Man vill ju köra med en bensintank som sitter fast ordentligt. Både för ens egna del och för trafikanter bakom sig. (Bilen måste besiktigas innan jag kör med den och jag ska fråga dem om de anser att min reparation duger innan jag tar den i trafik igen; för alla er som undrar.)

tacksam för svar.
Jag har bytt fästbanden på min 850 (genomrostade). Det satt mycket riktigt muttrar i golvet. Jag sprayade först, innan jag försökte lossa, och då var det inget problem för mig. Änden på skruven satt ju inomhus.
Köp en gängtapp på biltema för lämplig bult och addera lite locktite då sitter den
av Edgar84
Tjena

tack för svaren.

jag är inne på att gå på hålet med en gängtapp för en lämplig bult. jag tycker bara att balken ser lite tunn ut och undrar om det sitter en fastsvetsad mutter på andra sidan som man egentligen behöver ersätta eller om det räcker med att skruva fast bulten i balken.

tacksam för svar
Användarvisningsbild
av stooges
Det ska i allafall sitta en svetsad mutter på insidan, har den ramlat bort så lyft upp baksätet öppna luckan och ner med en ny.
Du kan inte gänga i balken. Be en kompis hålla en m8 mutter (eller bult och gänga på muttern från undersidan)
Edgar84 skrev:Tjena

tack för svaren.

jag är inne på att gå på hålet med en gängtapp för en lämplig bult. jag tycker bara att balken ser lite tunn ut och undrar om det sitter en fastsvetsad mutter på andra sidan som man egentligen behöver ersätta eller om det räcker med att skruva fast bulten i balken.

tacksam för svar
Sitter det en mutter svetsad så kan du gänga i den på nytt (under förutsättning att den inte har släppt) men det märker du då du gängar och drar dit den nya bulten max(nästan) på passande PU-Nyckel går det så håller det.
av Edgar84
stooges skrev:Det ska i allafall sitta en svetsad mutter på insidan, har den ramlat bort så lyft upp baksätet öppna luckan och ner med en ny.
Du kan inte gänga i balken. Be en kompis hålla en m8 mutter (eller bult och gänga på muttern från undersidan)
det här låter riktigt bra.

kan man komma åt den bulten från "insidan" på något sätt genom att lossa baksätet? jag hade med andra ord inte behövt borra liggandes på kalla asfalten i tre timmar?
He He det är så man lär sig...
Det som inte dödar härdar.
av Edgar84
tjena

nu har jag undersökt detta ytterligare

balken är ungefär 4 mm tjock. hålet är 10 mm i diameter. är det fortfarande för tunn balk att sätta bulten i?

sen undrar jag hur man kommer åt balken innefrån som stooges säger. har kollat i kupén och ser inget ställe där man kommer åt balken från insidan.

är mycket tacksam för era svar.
Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]

Får försöka med någon fuskla[…]

Ett tips för den som är på resande[…]