Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hejs!

Nu är jag så j-la less på den struliga förgasaren i min (för övrigt mkt fina) 740-88 med B230K-spis.
Förgasaren är en Pierburg 2B7 och den strular helt märkligt mest hela tiden. Hackar ibland när motorn är kall o ibland när den är varm. När man kört mellan 10-15 mil börjar motorn rycka o ha sig, ibland bara dör den för att självstarta eft ngn sekund....osv???? Haft en halvkunning polare som kollat på den men gett upp.

Det finns så många förslag på vad man skall göra o inte göra så jag blir alldeles trött.

Nu har jag bestämt mig för att riva ur skiten och sätta i en annan knasare. Frågan är då vilken?
Max 2-3000 spänn vill jag lägga. Vad säger bilbesiktningen om konvertering? Många rekommenderar Weber 36/36 o vissa säger A-förgasare? Är det svårt att byta? Vad behöver man fixa mer än manuell choke (wire)? Spelar det ngn roll att det är en automatlåda i bilen? Om man skulle lämna in den till en verkstad för konvertering vad tycker ni är ett rimligt pris för arbetet?

Tips mottages mkt tacksamt! :) :) :)

Jag vill ju inte sälja bort bilen då chassi o kaross m.m. är pedantskötta och har bara rullat 9400 mil (gammal släktning som haft den hela tiden = 1 ägare).

/S
av inkognito
Tror förgasaren till en sådan motor heter 32/36
Är den glapp i spjällaxlar ?
Kanske går att renovera för en billig penning. Ta isär allt, och kör alla smådelar i en ultraljudstvätt, så får du bort beläggningar och sånt i munstycken.

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]