Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Fortsatt hjälp, Tack! :roll: Så vi kan reda ut detta.....

-Behöver egentligen slavcyllindern lossas/rubbas vid kopplingsbyte -> alltså har sprickan någon betydelse för själva kopplingsbytet? måste den åtgärdas i vilket fall som helst?

Om "Ja", har volvo repsats? (mekonomens verkar bara passa M47-lådan) eller duger det med svetsning?
Detta fäste för slavcylindern kommer att gå av närsomhelst och måste bytas. Materialet är av aluminium och är vanskligt att svetsa.
Det finns "pirattillverkade" ersättningsfästen som nämnds tidigare i tråden, och de fungerar alldeles utmärk.
Är t.o.m. kraftigare än orginal och tillverkat i stål.
Så någon kopplingskåpa behöver du inte byta.
Man sågar av det gamla fästet och skruvar dit det nya i två av de befintliga kopplingsbultarna.
Bruksanvisning medföljer. Ganska enkelt jobb.

Köpte mitt för c:a fyra år sedan och det tillverkades då av Beson Motor i Göteborg, Tel. 031-555744.
Fästet finns för olika växellådor och vilken typ du ska ha till din låda kan du nog enklast få hjälp om med att ringa till Beson Motor.
Däremot säljs det endast genom återförsäljare, och jag köpte mitt på Volvo.

//tuxedo
Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]