Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu kört i mer än två månader med bokföring av varenda tankning, på centilitern när, och med färddatorn nollställd när denna bokföringsövning tog sin början.
Färddatorn hävdar nu 0,76 l/mil, verkligt tankande 0,833 l/mil. Ännu är inte dieselvärmaren använd mer än några få gånger.
Svesam skrev:
perbo skrev:Min bil har kørt 25000 km og kører mellem 17 og 18 km/l. Omkring 5.6/100km. Målt ved tankning. :D
Det var riktigt låg förbrukning :shock:
Den siffran har jag aldrig ens varit i närheten av.

Hur är det med noggrannheten på färddatorn då?
Vad visar den när du får en uppmätt förbrukning på 5.6?
Ca. +10% . Jeg har som max. kørt 20 km/l og det mindste er 16,8 km/l og det var sidste vinter da bilen var helt ny og med meget sne og frost. Jeg bruger el-motorvarmer en time før start om sommeren og 2 timer før start om vinteren. Dieselfyret bruger rigtig meget brændstof. Jeg bruger det kun når det er rigtigt koldt.
Det du menar är då att den visar ca 10% lägre förbrukning. I Danmark är det ju vanligt att man gör som i USA, räknar baklänges, alltså anger räckvidd och inte förbrukning. Då vill man ha en så hög siffra som möjligt.
Varför man gör så har jag aldrig förstått, för i nästan varje praktiskt fall är sträckan given, så man vill veta hur mycket det går åt för att köra till målet. Det är ytterst sällan jag har ett antal liter drivmedel att tillgå och får välja destination beroende på hur långt jag kan köra. Det är i så fall bara när tanken är nästan tom, och jag vill veta om jag kommer till en mack, men då har jag ju planerat fel från början.

Men skillnaden är samma som jag ser. Min färddator visar 9% lägre förbrukning än vad tankningarna visar.
apersson850 skrev:Det du menar är då att den visar ca 10% lägre förbrukning. I Danmark är det ju vanligt att man gör som i USA, räknar baklänges, alltså anger räckvidd och inte förbrukning. Då vill man ha en så hög siffra som möjligt.
Varför man gör så har jag aldrig förstått, för i nästan varje praktiskt fall är sträckan given, så man vill veta hur mycket det går åt för att köra till målet. Det är ytterst sällan jag har ett antal liter drivmedel att tillgå och får välja destination beroende på hur långt jag kan köra. Det är i så fall bara när tanken är nästan tom, och jag vill veta om jag kommer till en mack, men då har jag ju planerat fel från början.

Men skillnaden är samma som jag ser. Min färddator visar 9% lägre förbrukning än vad tankningarna visar.
Den viser et gennemsnitsforbrug som er ca. 10% højere end resultatet ved tankning. Eks. har den kørt 18 km/l ved tankning, og kørecomputeren siger 19.8 km/l eller 5.1 l/100 km. Og måske 1400 km til tom tank :D
Nej, den visar en förbrukning som är lägre. Siffrorna du visar på är ju inte förbrukning, de är räckvidd med en viss mängd bränsle, och den ökar när förbrukningen minskar.
Det är det jag menar med att det i Danmark är vanligt att använda samma räknesätt som man använder i USA, där man pratar om "mileage" istället för "consumption". Det förvirrar mest, tycker jag.
apersson850 skrev:Nej, den visar en förbrukning som är lägre. Siffrorna du visar på är ju inte förbrukning, de är räckvidd med en viss mängd bränsle, och den ökar när förbrukningen minskar.
Det är det jag menar med att det i Danmark är vanligt att använda samma räknesätt som man använder i USA, där man pratar om "mileage" istället för "consumption". Det förvirrar mest, tycker jag.
+1

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]