peterpop skrev:Grattis! Låter som en ruskigt bra rabatt! Är det privatköp?Japp, privatköp är det. Fick förhandla en del, men hur man än vänder och vrider på det så är man förloraren... Men jag får ju en ny bil att dregla över!
Moderator: Moderatorer
peterpop skrev:Grattis! Låter som en ruskigt bra rabatt! Är det privatköp?Japp, privatköp är det. Fick förhandla en del, men hur man än vänder och vrider på det så är man förloraren... Men jag får ju en ny bil att dregla över!
Tarsiger skrev:Intressanta synpunkter! Nu fick jag lust att ringa Volvia och luska lite. När jag jämfört på internet skiljde det cirka 500 om året mer för D5.LordVader skrev:Enda fördelen ekonomiskt är försäkringspremien och det lägre inköpspriset. Sen är D5 mycket piggare på högre varv, men D3 har samma fantastiska vrid, vilket är det jag kommer utnyttja mest.Hur skiljer det i försäkringspremie? Från Volvia har jag i telefon fått olika besked, senast att det inte skulle skilja. Man ville inte göra en alltför djupgående finindelning av modellerna, sades det, och för XC70 skulle det vara AWD och ev Summum som inverkade, men vagnskadepremierna behöver ju inte läggas fast förrän vagnskadegarantierna på dessa modeller löpt ut. Trafikpremien har inte direkt med motoreffekt att göra (t ex genom att D5-varianten snabbare skulle kunna komma upp i mer skadebringande hastighet) utan mer med den genomsnittliga personligheten hos förarna. Här kan motorvalet vara indikativt, men inte lika mycket som i fråga om modeller som är mindre bruksbetonade.
En annan ekonomisk aspekt kan vara bränsleförbrukningen. Lika enligt EU-körcykeln visserligen, men i praktiken något högre för D5 enligt mina verkstadskontakter. Denna kan ju inbjuda till ett körsätt som avviker mer från EU-körcykeln och automatlådan till D5 kanske ligger kvar lite längre på växelstegen även utan fullgas? Svårt att jämföra mellan D3- och D5-ägare när körsätten är så olika.
gooose skrev:om du Polestar optimerar bilen så skall din försäkring inte påverkasHoppas bara Polestar släpper en uppgradering till senaste D3, så man inte sitter där sen och ångrar att det inte står D5 bak...
Men tidigare modeller av D3/D5 har då fått samma effekt borde inte skilja något men vem vet hur bolagen tänker
//Goose
apersson850 skrev:Det verkar som om Volvo åtminstone hindrar det så länge det går att köpa nya 2012. Annars blir det svårt att lura på någon en D5.Japp det tror jag med! Får köra D3 så länge
apersson850 skrev:Ja, men som det är idag köper man ju en D5 för att få det man ännu i alla fall inte kan få med en D3. Och är man inte nöjd med en D5 kan man lägga till lite till. Hade jag nog också gjort, om det funnits färdigt när jag beställde bilen.Var inne och tittade på Ricas hemsida. De påstår att de kan plocka ur 500nm ur en D3. Verkar smått fantastiskt!
Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]
Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]