Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvo_142
Hej, vi är ett par killar som håller på med en gammal 142:a som ett projektarbete.. Vi har en volvo b20 med steg2topp, k-kam, och sen är den sugturbo konverterad med en saab turbo (vet inte riktigt vad för model)..
Mev vet någon något om hur mycket effekt (hk/nm) det kan hammna på..

m.v.h. Nils
av Luzion
prova att bänka den annars, svårt att uppskatta effekt bara sådär... Lycka till!
av volvo_142
ok, ska kolla upp det om man kan få låna skolans bänk. Men är det ingen som vet hur mycket på ett ungefär man får med stegtvåtopp och K-kam?
m.v.h. Nils
av sftn
Hej!
Jag har ingen direkt erfarenhet av turbokonverteringar men jag började min trimmarbana med en B20 med K-kam, steg 2 topp, extraktorrör och en weber fallportsförgasare 36/36. Effekten beräknades till 130 hk och med turbo är effekten mycket beroende på laddtrycket.
Dock föredrar jag en sugmotor med dubbla weber 45:or. Brölet från dessa vid acceleration är något man inte glömmer. Det låter trimmad bil vilket turbobilarna inte gör. Byggde motorn efter
Janne Carneborns H-3 kam och det var inte mycket som hängde med i början av 80-talet. Tyvärr håller inte standardbakaxel utan den måste bytas till en från volvo 164. Man tappar i ax men vinner i topphastighet.

MVH Torbjörn N i Rydsgård

Den rapporterar dock 12.7 V, dvs i princip samm[…]

V60 2020 problem med ABS/ASC

Har samma problem, tydligen är det ett vanlig[…]

Däckdimensioner på 17 tum

Det låter troligt att de ska gå in. Ja[…]

Off topic

Svara mig själv. Såg att den just b&oum[…]