- tis 13 sep 2011, 18:36
Det är ju inte helt ovanligt att bränslereläet behöver lödas om eller bytas, vilket man nu finner enklast.
Moderator: Moderatorer
borkaimpega skrev:Blockpackning är den packningen som används mellan blockhalvorna i en motor med delat motorblock.Nu kanske JAG låter som en besservisser... MEN "Blockpackning" heter väl igentligen Cylinderfotspackning? "Trågpackning" heter väl igentligen Oljetrågspackning? Och "Topplockspackning" heter väl igentligen Cylinderhuvudspackning? Iallafall om man ska hårddra det och gå på riktigt "Fordonssvenska" som jag fick lära mig i skolan. (All annan Svenska är väl lite sådär... men dessa saker sitter kvar iallafall;) )
Det är ganska vanligt på motorcyklar.
Jag vet att den första raksexan som volvo gjorde till 960 hade delat motorblock alltså en del över vevaxel och en del under vevaxeln och mellan dom finns det en blockpackning.
Det finns en packning mellan oljetråget och motorblocket och den heter trågpackning.
Det är antagligen lika på alla senare vita motorer i volvos repertoar.
Det finns en packning mellan topplocket och motorblocket också och den heter topplockspackning.
På toppen finns också en ventilkåpspackning.
Nu kanske jag låter som en besservisser men det är viktigt att hålla isär begreppen annars är det ju risk att ett nytt bränslefilter snart kallas för renovering av insprutningssystemet.