Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Va in till en verkstad för att be om hjälp! Pumpen spinner som en katt så de är inget problem längre. Suck.
Fick tips att kolla spjällhuset, så nu är de isär och de va HELT kladdigt o svart o sörjigt både i slangen o i " huset" så imorrn ska ja göra rent o sätta dit packning! Åh nu hoppas ja de är det! Trött på å riva allt....
Och du är "okunnig tjej" å haft isär spjällhuset och gör rent det! Det var mej tusan till tjej det! Det skulle inte jag gå iland med. Är du verklig eller skojar du med oss? :D

Men förutom det så spjällhuset tänkte jag oxå på. Har du otur räcker inte rengöring utan du måste köpa/reparera spjällhuset men vi håller tummarna att rengöringen räcker.
Haha nej men man får väl inte va så försiktig. Man måste våga dra i lite grejer för att lära sig ;-)

Ja. Nu är spjällhuset o allt tillbaka å skulle stata. Går något bättre men dör trotts allt efter någon minut. Fattar inte,
Kollade Bensin trycket med en mejsel o det såg ju bra ut. Sen va de bara o mäta trycket på riktigt för att utesluta. Men den går upp till 3 när man startar, men sen går den ner till 1 i tryck ganska genast. O den puttrar på fint konstigt nog men sen hackar den o dör när den kommer under det. Så får byta bränslepump ändå o kolla...
Alltså jag är osäker på om du har den modellen riktigt men Volvo använde sig några år av ett italienskt crappigt spjällhus som lägger av efter 20 000 mil cirka och då går bilen som en kratta, vet inte om det är det du har nu men om det är det så måste man byta spjällhus vilket är ett helt äventyr i sig, sök på spjällhus här och läs och förfasas. Men jag kan inte säga att det är det som felar för dig men jag förbereder dig på det värsta, det kan bli några tusen som seglar iväg.

edit: nu läste jag att ETS-lampan brukar lysa om det är problem med spjällhuset i de flesta fall, så lyser den inte kan du kanske bortse från detta tips.
Blockpackning är den packningen som används mellan blockhalvorna i en motor med delat motorblock.
Det är ganska vanligt på motorcyklar.
Jag vet att den första raksexan som volvo gjorde till 960 hade delat motorblock alltså en del över vevaxel och en del under vevaxeln och mellan dom finns det en blockpackning.
Det finns en packning mellan oljetråget och motorblocket och den heter trågpackning.
Det är antagligen lika på alla senare vita motorer i volvos repertoar.
Det finns en packning mellan topplocket och motorblocket också och den heter topplockspackning.
På toppen finns också en ventilkåpspackning.
Nu kanske jag låter som en besservisser men det är viktigt att hålla isär begreppen annars är det ju risk att ett nytt bränslefilter snart kallas för renovering av insprutningssystemet.
Hej anna1988
Jag tror att dit bränslepumprelä (tror det är 103) som är i behov av byte/rep *pettson* var inne på samma.
Eftersom du skriver att ditt bränsletryck startar på 3 och sjunker när motorn går till ca 1 och motorn stannar så tyder detta på att bränslepumpen inte får någon spänning.
Mvh Kurtoua
borkaimpega skrev:Blockpackning är den packningen som används mellan blockhalvorna i en motor med delat motorblock.
Det är ganska vanligt på motorcyklar.
Jag vet att den första raksexan som volvo gjorde till 960 hade delat motorblock alltså en del över vevaxel och en del under vevaxeln och mellan dom finns det en blockpackning.
Det finns en packning mellan oljetråget och motorblocket och den heter trågpackning.
Det är antagligen lika på alla senare vita motorer i volvos repertoar.
Det finns en packning mellan topplocket och motorblocket också och den heter topplockspackning.
På toppen finns också en ventilkåpspackning.
Nu kanske jag låter som en besservisser men det är viktigt att hålla isär begreppen annars är det ju risk att ett nytt bränslefilter snart kallas för renovering av insprutningssystemet.
Nu kanske JAG låter som en besservisser... MEN "Blockpackning" heter väl igentligen Cylinderfotspackning? "Trågpackning" heter väl igentligen Oljetrågspackning? Och "Topplockspackning" heter väl igentligen Cylinderhuvudspackning? Iallafall om man ska hårddra det och gå på riktigt "Fordonssvenska" som jag fick lära mig i skolan. (All annan Svenska är väl lite sådär... men dessa saker sitter kvar iallafall;) )

Men som du sa, det är viktigt att hålla isär begreppen ;)

Saknas det bara lite på höjden och just[…]

Kn ju inte sånt här men toppen jäm[…]

Värmare XC60 22-

Verkar som att eftermonterad Calix elektrisk motor[…]

Återkommande värmeproblem

Gjorde enligt rekommendation, varmkörde bilen[…]