Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bytte toppackning nu i lördags pga kylvätskeläckage. Sätter ihop toppen och bilen startar direkt och går bra. jag varmkör några kilometer och när jag parkerar vid garaget och står på tomgång så dör motorn plötsligt.
Den startar direkt utan problem och jag låter den stå på tomgång någon minut och stänger av.

Dagen efter är den lättstartad men när jag backar ut från garageuppfarten dör den igen. kör en stund på starten men inte ett liv.
Knuffar in bilen i garaget och kollar stiften,dom är sura.

Blåser rent stift och cylindrar skruvar ihop och startar, går fint på tomgång någon minut sen dör den igen.

Mäter upp varvtalsgivaren och den ligger på rätt värde (330 ohm) men jag hittar ingen spec på tändlägesgivaren så den byter jag utan resultat.
Det sitter nya orginalstift i som har gått 200 mil.

Vad kan det vara för fel ? förutom tändlägesgivaren och varvtalsgivaren är tempgivaren på termostathuset dom enda givarna jag rört när jag rev toppen. Bilen gick ju dessutom efter att jag fått ihop den
finns det möjlighet att mäta tändlägesgivaren ?
Hur kan jag se om jag har gnista när det inte finns någonstans att sätta stroboscoplampan ?

Det verkar helt klart som ett glapp någonstans, gissningar på var ?
Senast redigerad av 1 mrivar, redigerad totalt 0 gånger.
Är du säker på att toppackningen monterades korrekt? Är du säker på att alla komponenter som kopplades bort vid packningsbytet är korrekt återanslutna?

Mvh GK
ja, den gick fint efter packningsbytet. problemet verkar digitalt, endera går den för att sedan vara helt livlös dvs. inget mellanläge.
Antingen är det glapp någonstans( mest troligt) eller någon givare är paj. vad mer än varvgivare och tändlägesgivare styr tändföljden ? eftersom den surade ner som kan man utesluta bränslefel.
P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det går fint att blandtanka :-) Det har ja[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.