Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LordVader
Jätteglad är jag för nu ska min Passat säljas :D

I garaget kommer stå en...

XC70 D3 AWD Summum
Automat
Ice Vit
Side Scuffs & stänkskydd
Herrgårdsvagnspaket 2
Driver Support Paket
Teknikpaket High Performance
Volvo-on-Call
Panelinlägg Classic Wood
Trä/Läderratt Classic Wood
Drag & full tank :mrgreen:

Såg att leveransstatus var flyttad från v51 till vecka 3, hoppas det ändrar sig till tidigare leverans..!
Användarvisningsbild
av roadside
Jag läste flera gånger "avbeställd" och tänkte vadå? Varför göra en tråd om det? :roll:
Dags att gå och lägga sig :wink:
Lycka till med bilen! Blir fint det där.
av Mccartney
LordVader skrev:Jätteglad är jag för nu ska min Passat säljas :D

XC70 D3 AWD Summum
Automat
Ice Vit
Side Scuffs & stänkskydd
Herrgårdsvagnspaket 2
Driver Support Paket
Volvo-on-Call
Panelinlägg Classic Wood

Såg att leveransstatus var flyttad från v51 till vecka 3, hoppas det ändrar sig till tidigare leverans..!
vad tycker du är fördelen med en D3 gentemot en D5?
Användarvisningsbild
av LordVader
Mccartney skrev:
LordVader skrev:Jätteglad är jag för nu ska min Passat säljas :D

XC70 D3 AWD Summum
Automat
Ice Vit
Side Scuffs & stänkskydd
Herrgårdsvagnspaket 2
Driver Support Paket
Volvo-on-Call
Panelinlägg Classic Wood

vad tycker du är fördelen med en D3 gentemot en D5?
Enda fördelen ekonomiskt är försäkringspremien och det lägre inköpspriset. Sen är D5 mycket piggare på högre varv, men D3 har samma fantastiska vrid, vilket är det jag kommer utnyttja mest.
Användarvisningsbild
av LordVader
poseidon skrev:Priset?
Med dubbade vinterdäck på originalfälg landade det på 415. Med första servicen gratis och full tank... Listpriset närmade sig 480...
av Tarsiger
LordVader skrev:Enda fördelen ekonomiskt är försäkringspremien och det lägre inköpspriset. Sen är D5 mycket piggare på högre varv, men D3 har samma fantastiska vrid, vilket är det jag kommer utnyttja mest.
Hur skiljer det i försäkringspremie? Från Volvia har jag i telefon fått olika besked, senast att det inte skulle skilja. Man ville inte göra en alltför djupgående finindelning av modellerna, sades det, och för XC70 skulle det vara AWD och ev Summum som inverkade, men vagnskadepremierna behöver ju inte läggas fast förrän vagnskadegarantierna på dessa modeller löpt ut. Trafikpremien har inte direkt med motoreffekt att göra (t ex genom att D5-varianten snabbare skulle kunna komma upp i mer skadebringande hastighet) utan mer med den genomsnittliga personligheten hos förarna. Här kan motorvalet vara indikativt, men inte lika mycket som i fråga om modeller som är mindre bruksbetonade.

En annan ekonomisk aspekt kan vara bränsleförbrukningen. Lika enligt EU-körcykeln visserligen, men i praktiken något högre för D5 enligt mina verkstadskontakter. Denna kan ju inbjuda till ett körsätt som avviker mer från EU-körcykeln och automatlådan till D5 kanske ligger kvar lite längre på växelstegen även utan fullgas? Svårt att jämföra mellan D3- och D5-ägare när körsätten är så olika.
av Mccartney
I sista minuten ändrade jag mig från en D3 163hk till en D5 optimerad med 230Hk......körde och lämnade min inbytes bil v70 2,5FT och jag gillade verkligen motorn i den och kraften i den så jag ändrade mig till slut. Tänkte också att andrahandsvärdet borde bli lite högre med den större motorn i fall man skulle vilja sälja den.

Ska bli kul att höra till omdöme när du väl fått den och jag ser att du tog en automat också vilket mina ögon låter "bra" :P

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]