Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har fått ett konstant högt fläktremsljud, det klassiska "volvo-fläktremsljudet" - men lite högre och mer som "mekaniskt gnissel". Om man kan föreställa sig en mekanisk motor med många små delar som går på högvarv utan olja, så låter det!! Man vill hålla olja över motorn för att få slut på lidandet :roll:

Ljudet tar inte slut efter en stund utan konstant. Min far har en pensionerad Audi/Wolksvagen-bilmekaniker till granne, dock vet jag inte om han har så bra koll på volvo, men han konstaterade att fläktremmen sitter mkt bra(hårt spänd, byttes för max 2 år sedan) och han liksom oss tycker att ljudet inte kommer från själva fläktremmen, låter mer som från någon annan del i motorn. Ljudet är så pass högt att det är svårt att lokalisera om vart kring motorn det kommer ifrån. Han gissade på kanske generatorn men det vet i katten. Någon som vet vad det kan vara? Låter på tomgång och lika mkt när man kör.
Kan vara lagren i generatorn, körd vattenpump eller kanske kamremmens spännrulle. Lite svårt att säga när man inte kan höra ljudet på plats

Mvh GK
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]