Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Kan inte fatta att jag behöver fråga detta, men hur tusan gör man för att avbryta navigationen i en XC60 MY12 med inbyggd navigation? Har inga problem att styra med avancerade röstkommandon diverse olika saker, men jag kan bara inte hitta hur man gör för att AVBRYTA navigationen. Har tom försökt läsa manualen för systemet men ändå lyckas jag inte hitta svaret! Det enda jag hittat är hur man pausar, men då får man ju ändå miljoner meddelanden så fort man startar bilen om destination, regler osv. osv. Hjälp!! :)

Måste erkänna att jag tycker Sensus systemet har en bra bit kvar för att bli användarvänligt, dvs smidigt att använda. Och då är jag själv en systemutvecklare som byggt system senaste 20 åren, så är väl inte direkt en nybörjare. Känns som det är ett gäng glada ingenjörer som tryckt in massor med koola finesser, men utan någon större tanken på "Man Machine Interface". Och då är det ju ändå klart bättre än tidigare årgångar, t.ex. den förra med knappar på baksidan av ratten måste ju vara något av det mest korkade interface jag någonsin provat. Minns när jag provkörde en bil som krävde att jag skulle trycka på EXIT knappen, och att jag hade 2-3 synliga knappar som det stod just EXIT på, men ingen av dem var rätt (det var den bakom ratten som man skulle tryckt på). Skärpning volvo!!
Användarvisningsbild
av apersson850
Om du kommer bra överens med röstkommandona, så fortsätt med det. Navigation avbryt vägledning, till exempel.

Annars är det Resvägsöversikt -> Resplan -> Redigera resplan -> Avsluta vägledning -> OK. Eller nåt sånt, jag sitter inte i bilen och skriver, så texten kan vara annorlunda.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Friman
improwise skrev:Kan inte fatta att jag behöver fråga detta, men hur tusan gör man för att avbryta navigationen
Med rösten: "Navigation, avbryt vägledning". Har inte brytt mig att lära mig hur man gör för hand.

/Ove
av improwise
apersson850 skrev:Om du kommer bra överens med röstkommandona, så fortsätt med det. Navigation avbryt vägledning, till exempel.

Annars är det Resvägsöversikt -> Resplan -> Redigera resplan -> Avsluta vägledning -> OK. Eller nåt sånt, jag sitter inte i bilen och skriver, så texten kan vara annorlunda.
Det är ju helt sinnesjukt om man jämför med en extern navigator, t.ex. om man vet att man matat in en felaktig adress (t.ex. nr 1 på en gata när man eg skulle till nummer 103) och den skriker åt en att gör X och Y, och man vill få tyst på den.
av improwise
Friman skrev:
improwise skrev:Kan inte fatta att jag behöver fråga detta, men hur tusan gör man för att avbryta navigationen
Med rösten: "Navigation, avbryt vägledning". Har inte brytt mig att lära mig hur man gör för hand.

/Ove
Står detta någonstans i manualen? Jag försökte med bara "avbryt" när jag väl startat röststyrningen i navigationsläget, men det hade jag inte mkt för. Dessutom är jag rätt säker på att det på skärmen står "avbryt" över tillgängliga röstkommandon och inte avbryt vägledning, men kanske minns fel?

Tack för hjälpen hur som helst!

Om det nu också fanns ett sätt att modifiera den grymt irriternade bältesvarnaren vore det perfekt. Missförstå mig rätt, har ALLID bälte på mig i trafik, men i ett flerbils garage i 20 km/h med riktigt bra sikt åt alla håll känns det rätt meningslöst, och har man då behövt hoppa ur bilen för att öppna porten vid infart....ja, ni fattar.
av Steff 99
Signalen för säkerhetsbältet SKALL vara irriterande, därav ljudet ..har även med Euroncap:s klassning att göra.
Det är därför ljudet också är mer eller mindre omöjligt att ta bort....men det tysnar när bältet är på 8)
Användarvisningsbild
av apersson850
Avbryt är en annan sak. Det avbryter det du håller på att göra själv, som om du exempelvis håller på att berätta om en adress för navigatorn, och kommer på att du vill ge upp innan vägledningen ens startat. Då kan du avbryta kommandokedjan.

Alla tillgängliga röstkommandon räknas inte upp i bruksanvisningen. Förmodligen för att en ändring av firmware kan modifiera listan. Man kan se de kommandon som gäller för navigationen via My Car -> Inställningar -> Röstinställningar -> Kommandolista för röststyrning -> Navigationskommandon.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.