Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fredrik71 skrev:Hej
Mitt första inlägg i detta vansinnigt bra forum.

Är på väg att få tvillingar om några veckor och tänkte montera isofix i passagerarsätet.
Efter att ha läst denna tråden ringde jag Liljas Bil i Växjö och fick besked förra veckan att denna produkt har utgått ur sortimentet. :(

Om någon vill sälja sin så köper jag den gärna. Köper gärna 2 eftersom vi även har en V70 2,5T 2008
Eller vet någon om det finns något annat sätt att få tag i den här satsen?

Låter ju helt felaktigt, ring nån annan biliaverkstad och prova igen fredrik.
Bowen skrev:
Calvin skrev:Jag gav någonstans mellan 500 och 530 kr inkl. skruvar när jag skaffade för något år sedan.

Då kan dom ju inte höjt så mycket på så kort tid?!

Det verkar som dom sonika uppdaterat mina små byglar som jag länkade till ovan, och nu tar dubbelt betalt för en annan pryl..
OCKER som vanligt...
Bowen skrev:

Är på väg att få tvillingar om några veckor och tänkte montera isofix i passagerarsätet.
Efter att ha läst denna tråden ringde jag Liljas Bil i Växjö och fick besked förra veckan att denna produkt har utgått ur sortimentet. :(

Om någon vill sälja sin så köper jag den gärna. Köper gärna 2 eftersom vi även har en V70 2,5T 2008

Pratade igen med en annan firma och de bekräftade att det har utgått. Detta pga dålig efterfrågan hos Volvo. Dessutom ska tydligen vinkeln på passagerarsätet, med de nya stolarna, ha gjort att barnstolen inte var optimal för barnet.
Fanns ingen ersättningsprodukt heller.
fredrik71 skrev:
Bowen skrev:

Pratade igen med en annan firma och de bekräftade att det har utgått. Detta pga dålig efterfrågan hos Volvo. Dessutom ska tydligen vinkeln på passagerarsätet, med de nya stolarna, ha gjort att barnstolen inte var optimal för barnet.
Fanns ingen ersättningsprodukt heller.
Skumt, menmen, nu fick du det bekräftat i alla fall.
Kolla en skrot om du endå vill få tag på en.
Jag gav 650 kr på Liljas i Växjö. och skenan har utgått och har man britax babyskydd skall man inte använda isofix fram, köp en bältad bas istället och palla upp den i bakkant istället. Men om du får tag på skenan kan du montera den själv hur lätt som helst. om du inte får tag på någon skena och vill ha en kan du får köpa min skena för jag har inte någon användning för den längre
Gurra82 skrev:Jag gav 650 kr på Liljas i Växjö. och skenan har utgått och har man britax babyskydd skall man inte använda isofix fram, köp en bältad bas istället och palla upp den i bakkant istället. Men om du får tag på skenan kan du montera den själv hur lätt som helst. om du inte får tag på någon skena och vill ha en kan du får köpa min skena för jag har inte någon användning för den längre

Nu pratar jag om min xc70, men att jag började leta isofix-fästen berodde på att fastsättningen med bälte kändes som ett skämt.
Jag kunde inte ens förstå hur man kan använda detta sätt att fästa bilbarnstolen. Den sitter helt lealöst.

Mycket möjilt att jag gjorde fel, men bra sitter den inte.
Jag valde efter mycket vånda med samma tankar som dig Bowen att bältesfäste kändes värdelöst ändå att köpa en bältesbas efter att ha fått det demonstrerat hos en babytillbehörsaffär.

Fungerar riktigt smidigt att fästa basen med bältet, det kläms sedan åt med ett spänne så den sitter riktigt bra. Sitter stumt och bara knäppa i och ur stolen varje gång. Att flytta basen mellan stolar är inte heller något problem.
När jag får större stolar där både barn och stol sitter fast med bilbältet samtidigt så ska jag ha isofix så jag slipper springa och bälta stolen varje gång jag inte har barn med mig för att inte riskera att få den i bakhuvudet vid en krock.

Kan ta ett foto på hur basen sitter om du är intresserad.
Brainy skrev:Jag valde efter mycket vånda med samma tankar som dig Bowen att bältesfäste kändes värdelöst ändå att köpa en bältesbas efter att ha fått det demonstrerat hos en babytillbehörsaffär.

Fungerar riktigt smidigt att fästa basen med bältet, det kläms sedan åt med ett spänne så den sitter riktigt bra. Sitter stumt och bara knäppa i och ur stolen varje gång. Att flytta basen mellan stolar är inte heller något problem.
När jag får större stolar där både barn och stol sitter fast med bilbältet samtidigt så ska jag ha isofix så jag slipper springa och bälta stolen varje gång jag inte har barn med mig för att inte riskera att få den i bakhuvudet vid en krock.

Kan ta ett foto på hur basen sitter om du är intresserad.

Ja ta gärna en bild, jag har inte fått till det alls med bälte till basen?!

Jag hämtade isofixfästet nu med tillhörande plastmoj som skall sättas in från framsidan som styrhjälp typ.
http://accessories.volvocars.com/Access ... 08-),_2011

Givetvis behövde jag skruvar som inte ingick, trots att jag frågade två gånger om det inte borde ingå i kittet...
Dessutom så var det ett helsike att få dit grejerna, skälva sitsen viks ner under bakom och har ingen aning hur man får loss den så man kommer åt att skruva dit fästet. Sen när man väl fått fast fästet så måste man ju klippa/skära sönder sätet lite för att fästetna skall stick fram...

Enkel skitjobb, nja.... Jag måste få ordning på detta, knodden är ju dagar bort bara :)

Lade till lite bilder på strulet..
Bild 1:Fästet bakom tyg och stoppning och grejer.
Bild
Bild 2: Överlappad och fäst för gott på undersidan av stolen?
Bild
Bild 3: bild rakt bakifrån, hur skall detta lösas egentligen?
Bild
Bild 4: Stolsbasen... brio...
Bild
Det är väl detta fäste du fått: http://accessories.volvocars.com/Access ... -07),_2004

Enligt det ska man bara göra fyra hål där öglan går genom...

Mvh
Per
Bränslefilter saknas 2,4i

Hej Jag har konstaterat att bilen inte har brä[…]

Tack för intressant inspel Gregol! Jag har li[…]

V70 1,6d Drive -10 ”pesten”

Vad är detta för nå? :-o (se bi[…]

Svårlösta vibrationer

Sedan så spänner jag upp hjulet i balan[…]