Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tallberg skrev:
CabBO skrev:Har ett bra tag nu funderat på att byta min C70 T5:a mot en annan bil. Det har varit S/V/XC60 och S80. Det finns inte en enda ny T5:a i bilhallarna på dessa bilar. Det finns 1st ?? V60, 3st S60 och inga XC60 på Byt bil och det över hela Sverige. Varför skall man tydligen inte ha en T5:a. Vad är det som gör att man vill ha en. Själv är jag van vid prestandan och funderar mycket på hur det är att byta till en D3:a eller T3/T4:a när man är van vid kraft. D5 eller T6 håller en annan prisklass tyvärr när man vill ha utrustning också.
Om du är osäker så tycker jag du ska vänta tills de nya och egenutvecklade Volvo fyrorna kommer (från skövde). De ersätter ford fyrorna, vad jag har hört så kommer toppversionen piska det mesta med samma liter volym..
När kommer dom motorerna. Kommer dom till våren och till MY13 eller längre fram till MY14 eller ännu senare. Det är så att skall jag köpa en bil för upp till 400000kr så vill jag köpa en som jag vill ha. Inte sitta sen och tänka att varför köpte jag denna och inte den andra och så har man lagt 350000kr och vill ha något annat.
När jag köpte C70N så visste jag vilken motor jag ville ha då jag haft en S60T5. Problemet var ny eller begagnad. Det blev en ny som var lite dyrare än jag tänkt mig, men jag fick den jag ville ha. Idag har dom ändrat i motoralternativen, men även T6 är lockande och jag blev positivt överaskad av dom förbrukningssiffror jag läste tidigare om denna motor.
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev:Det är ju inte riktigt relevant att jämföra icke-överladdade motorer mot överladdade.
/Martin
Nya BMW M5 då, den är dubbel-turboladdad och ger 127 hk/ liter, ungefär som T5.

Det jag vill säga att trimningsgraden är grymt hög redan i en original V70, i klass med de värsta race bilar som kan köpas.....

Det borde ju fresta med husvagn och semesterpackning...
120 literhästar med överladdning är inget att skryta med om man säger så. Ska man kunna jämföra motorerna som du försöker så bör man räkna om till grundeffekt. Alltså den effekt dem överladdade motorerna har - men utan laddtryck. Och då hamnar T5 motorn beroende på variant på mellan 50 och 75 literhästar.

Så det blir ju att jämföra äpplen och päron om man tittar på litereffekt i sugmotorer kontra överladdade motorer. 120 literhästar i en sugmotor kräver en hel för att få ut. Och att åka effekten från det kräver väldigt mycket mycket specifika åtgärder. Att komma upp till 150 literhästar utan överladdning kräver en väldigt specifikt byggd motor.

Däremot att bygga en överladdad motor som orkar med 150 literhästar är inte så svårt i jämförelse. För då kan man använda mycket snällare kamaxlar och mindre kanaler i toppen eftersom man kompenserar resten med överladdningen. Då blir det ju egentligen bara en fråga om hur mycket man vill ladda. Då kan man ju utgå ifrån en motor som ger 50 literhästar och sen ladda på med 2 bar och ändå få ut 150 literhästar. Nu stämmer ju inte det för alla motorer, men principen är den i alla fall och den brukar stämma rätt bra.
CabBO skrev:
Tallberg skrev:
CabBO skrev:Har ett bra tag nu funderat på att byta min C70 T5:a mot en annan bil. Det har varit S/V/XC60 och S80. Det finns inte en enda ny T5:a i bilhallarna på dessa bilar. Det finns 1st ?? V60, 3st S60 och inga XC60 på Byt bil och det över hela Sverige. Varför skall man tydligen inte ha en T5:a. Vad är det som gör att man vill ha en. Själv är jag van vid prestandan och funderar mycket på hur det är att byta till en D3:a eller T3/T4:a när man är van vid kraft. D5 eller T6 håller en annan prisklass tyvärr när man vill ha utrustning också.
Om du är osäker så tycker jag du ska vänta tills de nya och egenutvecklade Volvo fyrorna kommer (från skövde). De ersätter ford fyrorna, vad jag har hört så kommer toppversionen piska det mesta med samma liter volym..
När kommer dom motorerna. Kommer dom till våren och till MY13 eller längre fram till MY14 eller ännu senare. Det är så att skall jag köpa en bil för upp till 400000kr så vill jag köpa en som jag vill ha. Inte sitta sen och tänka att varför köpte jag denna och inte den andra och så har man lagt 350000kr och vill ha något annat.
När jag köpte C70N så visste jag vilken motor jag ville ha då jag haft en S60T5. Problemet var ny eller begagnad. Det blev en ny som var lite dyrare än jag tänkt mig, men jag fick den jag ville ha. Idag har dom ändrat i motoralternativen, men även T6 är lockande och jag blev positivt överaskad av dom förbrukningssiffror jag läste tidigare om denna motor.
Jag är inte helt hundra, jag tippar på my14. Ja absolut, jag tänkte likadant innan jag bestämde mig för att byta från min förra v40 T4. Ville ha minst motsvarande prestanda som jag hade i den, och det fick jag med besked i T5:an så med det är jag nöjd. Hur mkt skiljer det i förbrukning på T6:an i verkligheten motsvarande de siffror volvo uppger?
Tallberg. Angående din fråga så kommer här kommentarer om förbrukning mellan T5 och T6 som jag och XC90_Executive gjort

XC90_Executive
Snål beror givetvis på hur man ser det.
Låg på 1,32l/mil vid 90% stadskörning, resten blandat snabb landsväg/motorväg. För det mesta med sportläget i!
Vid ren landsvägskörning visar färddatorn (ingen mer exakt mätning) ca 0,65-0,7.

CabBO
Siffrorna du anger skiljer sig ju inte mycket ifrån min C70 T5:a i stads-, landsväg- och motorvägskörning. På motorväg (taket på) i hastigheter 120-130 km/h kan jag komma ner i ca 0,75 l/mil.
Stadskörning så har alla högre förbrukning, så dina siffror skrämmer mig inte, utan ger en positiv syn på en T6:a i förhållande till körglädje och komfort.

XC90_Executive
Jag kör bl.a en MY12 C70 T5 aut Polestar (250hk/370nm). Har gått ca 350 mil hittills. Den drar mer än S60 T6 Polestar med 329hk/480nm!
Senast redigerad av 1 CabBO, redigerad totalt 0 gånger.
Min åsikt är att den 5-cyl bensinmotorn har gjort sitt - visst, charmig och rätt trevligt ljud men törstig och med seg gasrespons jämfört med både 4- och 6-cyl motorer.

Volvo har en märklig prispolitik.

T4 är 50 tkr billigare än D3 och T5.
T4 har 180 hk, D3 163 hk och T5 240 hk.

En Audi A6 t ex kostar 3000 kr mer med en 3 hk svagare diesel, Volvo 50 000 kr mer med en 17 hk svagare (visserligen 5-cyl men ändå).

Både T4 (V70/S80) o T5 är prisvärda.

Visst, lådan är inte kul men den funkar. Volvo är ju inte bilen man köper om man vill ha finess i varje detalj...
PH
Håller med dig om prissättningen av motorerna.
Skall prata med min handlare i morgon och se över alternativ på en V60 T5 alt. T6.. Är det rimligt att en T6:a är ca 60000 kr dyrare än en T5:a med samma tillbehör. I och för sig Powershift på T5 och Automat och AWD på T6. Båda summum. Vad är skillnaden på Powershift och Automat.
Powershift är dubbelkoppling. Gillar vanliga automaten med sportläge, som finns i T6, mycket bättre. Underbar drivlina, speciellt med Polestarmjukvara!

Mjuk och snål i D-läget men riktigt snabba växlingar och grym gasrespons i sportläget/manuellt-läge.
Hur funkar dubbelkoppling. Är van vid hur automatlådor funkar då man ägt ett par bilar med det.
Det man märker är att det inte finns någon momentomvandlare att slira på. Så inget slirande alls. För min del kan en bra automatlåda vara ett minst lika bra val som en dubbelkopplingslåda. Eftersom det inte finns ett sportläge på Powershift tycker jag att den inte blir sportig nog till T5.

Testar du en T5 PS och en T6 awd (helst Polestar) är jag 100% säker på att T6 awd står högst upp på listan!
Håller på nu med att få tag i en T5 och/eller T6 hos handlarna för att prova skillnaden. Du tycker Powershiften är bättre än den Manuella även fast man kan växla ner och dra på med den.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Stenskott då rostar det inge konstigt me[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]

Hur löste sig det här problemet?