Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikkesson
Funderar på att skaffa mig en s80 t6 -99, och jag skulle vara tacksamm för lite tips och råd kring en sådan.
Bränsleförbrukning är också intressant.
Användarvisningsbild
av hollan
sluta fundera och köp något annat! vanlig t5 kanske
växellådorna är katastrof på t6orna dom rasar i parti och minut skulle du ändå vilja ha en så försök få tag i en som har ny renoverad låda
av TomasL
Håller med Hollan, akta dig för T6'n. Växellådorna är inte bra. Sen kan det ju bli svårt att få tag på en T5'a då dom inte såldes i Sverige!;-)
Användarvisningsbild
av Tommy Lagerlöf
Nej för fan ingen S80 T6:a -99:a,dom är kända för en massa elfel osv,jag hade en sån förut och det var inte kul vill jag låva,elfel efter elfel ett tag la alla mätare av när jag var ute o körde,fixa en V70n istället med samma lull lull mycket schysstare,tycker jag iaf... :wink:

Visst min autolåda var renoverad för 15000kr men ändå varna den för lådan och bromsarna osv....
av Gelis
Nu har du bara fått negativa svar, då ska jag ge dig ett positivt. Jag har en T6 -99:a och har inget större att anmärka på, felet jag haft är en trasig fönsterhiss, mekaniskt fel.
Ang låd ras så beror det nog en hel del hur man kör och om oljan byts vid varje 5000-6000 mil. T6:an uppmanar ju lite till blyfot och pelle i botten från stillastående ger ju en hel del vrid som belastar lådan.

Gas spjällen är ju ett annat känt problem på -99

Soppaförbrukningen ja inte går den billigt. Landsväg så går det att köra den på 0,7-0,8 vid 110 km/t men så fort du börjar köra korta sträckor i stan så suger den i sig 1,3-1,5.

Man får en jäkla massa bil för pengarna, men visst kan man ha otur att få ett problembarn på halsen, så om du har ett objekt kolla att allt verkligen fungerar.
En bra ide är också att läsa ut felkoder med tex en PPC läsare, kan finnas en hel del utan att några varnings lampor lyser. Det ger ju en liten fingervisning om det är problem med andra enheter än bara motor o låda
Användarvisningsbild
av snepo
Tjena har oxå en t6-99.Kul bil som jag chippade i somras.Tror lådan håller med lite sunt förnuft.Jag trycker aldrig gasen i botten från stillastående,ej heller fullgasväxlingar på de tre lägsta växlarna.Det finns pulver så det räcker ändå
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Sålde min T6:a. Underbar bil, hade en nybytt låda och gav lite mer för bilen också. Kolla dock lådan och byt/skölj med ny olja. Annars är det det vanliga gasspjäll, läckage mellan motor och låda att AC kyler. Jävligt bra drag och den går grymt tyst. Sålde den pga törsten. Jag låg precis under litern/mil med lugn körning (strax under 100). Folk säger att de fått ner denna pjäs i 0,8-0,85l/mil vilket jag inte riktigt litar på.

Den har inte B&W, det är Harman Kardon...[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]