Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
A80TD skrev:Jag citerar mig själv från en annan tråd:
A80TD skrev:Kör oftast mellan 100 och 120 mil/tankning och räknar ut förbrukningen varje gång.

Lägsta uppmätta: 0.50 l/mil, Docksta-Stockholm-Docksta, E4:an + 5-10 mil i och kring S-holm. Hållit fartgränserna.
Högsta uppmätta: 0.60 l/mil, jobbpendling + några kortkörningar i februari. Många mil med kall/ljummen motor.

Senaste tankningen med dubbdäck: 0.54 l/mil, senaste m sommardäck: 0.52 l/mil.

Kollat med färddatorn (korrigerat felvisningen):
Med dubbdäck från macken till hem på gården: 0.45 l/mil, körsträcka: 26.7 km med snittfart 68 km/h.
Jobbet - hem i går: 0.51 l/mil, 72.2 km och 74 km/h i snitt.
Jag bor på landet, så det blir sällan mer än 10% stadskörning per tankning.
I går kollade jag förbrukningen i konstant hastighet m.h.a. färddatorn och farthållaren:
mätarfart 110 km/h=0.53 l/mil, 90=0.47, 70=0.38
Min färddator visar 0.11 l/mil för lite men ovanstående siffror är korrigerade värden.

Wow, 0.38 korrigerat, då visar din färddator alltså 0.27 vid 70 i konstant fart.....

Alla verkar ha färddatorer som visar duktigt fel alltså.
Användarvisningsbild
av greeeken
Men va härligtatt färddatorn alltid visar fel.
Snacka om att det är onödigt att ha den då
av Pebben
Man får väl mer se det som att men kan se variationer. Min är iaf. felet ganska konstant så oavsätt förbrukning är felet lika stort.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

På jobbet har vi ett större antal V70 D5 AWD -05:or.
Dessa har nu passerat 10000 mil nästan alla. I början var de rätt så törstiga på landsväg. Men nu är det inga problem att komma under 0,6 på landsväg med farthållaren ställd på 140 km/h. Då ska man komma ihåg att AWD drar mera bränsle än den vanliga D5:an.

/Henrik
Användarvisningsbild
av A80TD
VolvoB20 skrev:

Wow, 0.38 korrigerat, då visar din färddator alltså 0.27 vid 70 i konstant fart.....

Alla verkar ha färddatorer som visar duktigt fel alltså.
Ja, det stämmer. Och när man har tankat fullt så visar den oftast mer än 180 mils räckvidd.
Den visar rätt men samtidigt fel, så att säga. Som en klocka som går exakt fast visar fel tidszon. :)
av Nordan
Kan inte verkstaden justera färddatorn så att den visar rätt?? Min 04a visar 2dl för lite och min 06a ca 0.5dl fel. Det är ju helt meningslöst med färddatorn när den visar så mycket fel...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nordan skrev:Kan inte verkstaden justera färddatorn så att den visar rätt?? Min 04a visar 2dl för lite och min 06a ca 0.5dl fel. Det är ju helt meningslöst med färddatorn när den visar så mycket fel...
På BMW finns en parameter som man kan sätta så det blir helt rätt.

Volvo har tydligen inga parametrar alls utan man får byta hela mjukvaran.
av Caveo
Men färddatorn visar väl vad bilen har dragit senaste 100Km. Hur många är det som har testat att efter 100km tankat och kollat mot färddatorn vad bilen dragit?

Så om jag kört en massa stadstrafik och sista 100km innan jag tankar så kör jag landsväg, då blir det ju lite missvisande.

Lika när man tankar fullt så räknar väl färddatorn hur långt jag kommer på full tank om jag kör som jag gjort senaste 100Km.

Eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Caveo skrev:Men färddatorn visar väl vad bilen har dragit senaste 100Km. Hur många är det som har testat att efter 100km tankat och kollat mot färddatorn vad bilen dragit?

Så om jag kört en massa stadstrafik och sista 100km innan jag tankar så kör jag landsväg, då blir det ju lite missvisande.

Lika när man tankar fullt så räknar väl färddatorn hur långt jag kommer på full tank om jag kör som jag gjort senaste 100Km.

Eller har jag fel?
O-fan, jag har alltid trott att färddatron visar medelvärdet sedan man tryckte "reset knappen" och nollade värdena.

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]