Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rickard_372
Hej!
Jag ska byta min kamrem på min volvo 240 B20 motor nästa vecka, någon som har ett utdrag från någon verkstadshandbok eller bara sitter inne med erfarenhet av bytet?? Dela gärna med er av denna grymma kunskap till mig behöver lite hjälp på vägen, vad man speciellt ska tänka på och så. Om någon pallar så gärna en detaljerad beskrivning av operationen! Om någon har lust så skicka mail till [email protected]

Tack på förhand
mvh.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Antar att det inte är en B20 då, ingen kamrem på dom...
B21/23/230 ska det nog vara, årsmodell?

Men skaffa en Haynesbok, det är svårt att förklara med bara text.
av mackan_
Ska byta kamrem nu i dagarna och vet inte om jag hinner skaffa någon bok om det hela.. Finns inga förklarningar ute på nätet el. dyl?
av Jimpiz
Sparkz skrev:Antar att det inte är en B20 då, ingen kamrem på dom...

varför är det ingen kamrem?.. vad är det istället
av _hagitch_
Jimpiz skrev:

kamkjedja eller?
Användarvisningsbild
av Caffis
Haynesbok Vaa...:-( det är som att ha ett reklamblad som manual. Skulle byta växelåda på en vw Jaha kolla i Haynesbok det stog så här: Hissa upp bilen tag bort växelådan sätt dit den nya. Vaa ??? Jag vill well veta vad jag behöver ta bort osv.Till och med jag kan well börja skriva handböcker nu. fy vad dåligt....Volvos men dyrt, Auto Info mycket bra Heter Volvo 240 1981-1993 nr 258 Kolla på Tradera.se Finns en gubbe i Karlskrona som säljer dom där.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
_hagitch_ skrev:
Jimpiz skrev:

kamkjedja eller?
Nix. Ett litet kamdrev på vevaxeln och ett stort på kamaxeln. Dessa drev går i varandra som kugghjul.

/Håkan
av Jimpiz
är inte det en gammal motor då, eftersom inga stötstänger å så är gammlmodigt..

B20.. har aldrig hört den motorn på en 240!
av mackan_
Caffis skrev:Haynesbok Vaa...:-( det är som att ha ett reklamblad som manual. Skulle byta växelåda på en vw Jaha kolla i Haynesbok det stog så här: Hissa upp bilen tag bort växelådan sätt dit den nya. Vaa ??? Jag vill well veta vad jag behöver ta bort osv.Till och med jag kan well börja skriva handböcker nu. fy vad dåligt....Volvos men dyrt, Auto Info mycket bra Heter Volvo 240 1981-1993 nr 258 Kolla på Tradera.se Finns en gubbe i Karlskrona som säljer dom där.
Tycker haynes var riktigt bra när jag byte kamrem, stod exakt hur man skullke gå tillväga med tändspole, hur alla axlar skulle stå osv. Inga som helst problem!

Däremot stod det att alla b230 motorer går åt "#¤&#/ om man kör av kamremmen vilket är helt fel, bara b230k av alla b230 motorer som det blir ventilsallad i va?
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]