Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade för ett litet tag sedan hittat en XC90 3,2 som såg fin ut men den såldes precis inan jag hann kolla på den, så idag var jag och kollade på den här istället: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X ... ?ca=11&w=1

Tycker den var riktigt snygg. Har fått ett förslag på den (med min bil som inbyte) som jag skall fundera på över helgen.
Jag har inte provkört den ännu utan det tänkte jag göra i början av veckan i så fall.

Jag är väldigt tacksam för er feedback på denna? Vad bör jag tänka på? Känner någon till firman eller just denna bilen? Vad skall man undersöka vid provkörning? Är priset ok? etc. etc. Jag är intresserad av att få så mycket information som möjligt så jag kan fatta mitt beslut om jag skall gå vidare med denna nästa vecka.

Bilen är importerad som flyttgods från Dubai. Vad säger ni om det? Är det något jag bör tänka på pga det?

Tacksam för all information !

Bild
Bild
Bild
Du lär i allafall blästra bilen ordentligt på sidorna när hjulen har såpass konstig offset.

Är den "försvenskad" avseende menyer etc.?

Hur ser dokumentationen ut? Litar du på milen?

Sök efter fordonsmäklarna, både här på forumet och på google så får du en del sådär feedback, inte helt positiv i allafall.

/Martin
Martin >>
Har också läst lite dåliga saker om dom på nätet. Iof har jag sett en handfull inlägg från missnöjda kunder och det kan ju vara så att de har många nöjda kunder också? Ofta är det ju så att det är de missnöjda som skriver. Dock gör det mig naturligtvis vaksam och extra försiktig, därav denna tråd bland annat. :)
Serviceboken låg inte i bilen när jag var där men enligt säljaren skulle den vara ok, detta kommer jag så klart att verifiera innan ett ev. köp, samma sak med provkörning, kontroll av vinterdäck etc.

När det gäller milen så är det ju svårt att avgöra, den var inte särskilt länge i Dubai. Enl. säljaren var det en svensk som jobbade i Dubai som köpte den där och tog med den hem efter 10 månader. Sen så byttes den in på Bilia och efter det köpte dom den av Bilia. Det är säljaren på Fordonsmäklarna som haft den själv och säljer den nu via sin egna firma. Var mest hans fru som kört den berättade han. Sen finns det ju alltid risk att bilar skruvas eft de kommit till Sverige och det är ju svårt att avgöra, den är ju så ny att den bara besiktigats en gång. Det var lite slitage vid sidan av förarstolen men vad jag kan bedöma verkar det rätt vanligt att det blir lite rynkigt där på Volvobilar?

Ja fälgarna sticker ut en del, antar att de är rätt breda. Har inte tänkt på det förrän du sa det men de kanske sticker ut för mycket?

Vojje>>
Förstår inte riktigt vad du menar, menar du att jag skall ge skambud och se om han är desperat?
När det gäller prisbilden så är det inte helt lätt då det inte finns så många V8 2007 och nyare till salu på blocket och man vet ju aldrig vad slutpriserna blir.
De begärde ju ca 320 tidigare för denna och har gått ner till 300 så det är ju en hyfsad sänkning iaf. Jag har också en bil jag måste byta in och där tycker jag att jag fått ett ok bud, dvs ca 10-15 000 mindre än vad jag kanske skulle få ut privat.
Att man inte kunnat visa serviceboken direkt är en liten varningsklocka för mig, men behöver ju inte betyda något egentligen.

Fråga om garantier, vad som gäller, hur förfarandet ser ut om man skulle behöva använda den. Det eventualla svaret "Vi ordnar det då, inga problem" känns inte betryggande.

Kolla med transportstyrelsen om hur många mil den gått när den importerades.

/Martin
För mig är varningsklockan att inte BILIA vill ta i bilen utan "skickar iväg den"
dessutom Fordonsmäklarna.....Nej jag skulle leta vidare.
Prutningen som dom gjort är under 10 %....:-(
Har funderat fram och tillbaka nu men börjar bli mer och mer övertygad om att jag kanske skall satsa på en D5 istället.
När jag räknar på det så tror jag det lönar sig trots att jag inte kör så många mil. Dessutom så är antagligen värdeminskningen lägre och jag gissar att den blir mer lättsåld när jag skall sälja. Brukar inte ha mina bilar mer än ett år så det är en viktig faktor.

Verkar som om man kan få en vettig XC90 D5 2007 med ca 10-14 000 mil för runt 250 000. Kanske skall man satsa på en Sport också, verkar ha lite roligare utrustning. Är det stor skillnad på att köra en Sport jämför med en vanlig?
Har den bara gått det som står där?

Jag tänker bara på t.ex växelspaksknoppen. Den är ju högblank! Borde inte bli det efter 5500mil. Men det kanske bara är jag som är misstänksam! :wink:

Den är dessutom inte laglig med dom fälgarna/däcken. Dom får inte sticka utanför skärmkanterna.
dubai är ett väldigt dammigt och varmt land jag vet att tex service intervallen är mycket kortare typ 1000mil sedan är ju nästa undring är där värme i stolarna och värmepaketet är det dimensionerat fär nordiskt klimat jag tror inte det i alla fall

Den har inte B&W, det är Harman Kardon...[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]