Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petegotskillz
Om ni syftar på remspännaren/remmen i D5:an nu så är det väl bara bra att man går ut med detta, men
tyvärr idag när jag ringde in för bokning av tid fick jag till svar att det bytet tidigast kunde ske i mitten av dec, och läget på närliggande Bilia verkstäder såg likadant ut efter en rundringning. Mycket att stå i nu antar jag....
av perhall
Man får ju numera grymt mycket mer bil för pengarna om man köper Volvo, än om man köper Honda. Volvos priser är ju snart på Skoda-nivå... även Merca har blivit billigare. Så mitt svar är: jag köpte Volvon för att den var billig, kvaliteten ok och goodwill bra! /PH
av dst02
Vet inte om Jag tycker volvo är särskilt billiga direkt, beror såklart på vad man jämför med.
Att en V70 startar på 250 000,- e ju inte direkt jättebilligt i mina ögon.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Min rattstång blev bytt på min 08, men det kanske inte är samma sak som styrväxel :D

Sen att tro att alla problem är bortbyggda på senare årsmodeller, visst intala er det. Men med tanke på alla hundratals underleverantörer som i sin tur har underleverantörer är det nog extremsvårt att få en "perfekt" bil som är i harmoni med alla komponenter. Hade för övrigt en V50 som var 1 av de första tillverkade, i 5000 mil o nästan 4 år var det enda problemet en knarrande förarstol som kom o gick lite...

Sen åtgärdas ju mycket i "smyg" på servicar som aldrig kunden får reda på heller. Det jobbiga för företagen är när det är bränsle / broms / säkerhetsdetaljer som måste åtgärdas med inkallning av bilar, då får pressarna sig mycket att gotta i o trycka ner företagen. Kommer ihåg när Toyota hade sin bromsproblem, som egentligen inte existerade. Men fick helt otrolig dålig publicitet över detta :roll:
av dst02
Så trodde Jag de var med min förra bil också, en ny BMW 318 sedan -05, en av de sista som lämnade fabriken innan nya serien skulle komma. Motorn hade samma problematik med valvetronicen som min tidigare 2002a hade (om än inte värre), oljud i inredningen och krängningshämmarstag som gav upp efter 4000 mil så de där med bättre kvalitet med åren stämmer nog inte alls.
Användarvisningsbild
av apersson850
En bil består av en fem-sextusen delar, samtliga inköpta eller tillverkade till absolut lägsta möjliga pris. Om inte bilen heter Rolls-Royce eller nåt sånt, för då har man en annan filosofi. Som ändå inte hindrar att det är problem, där också.

Men generellt gäller detta allting. En projektledare för Apolloprojektet tillfrågades en gång om inte han själv skulle vilja åka med till månen. Han svarade genom att peka på raketen på startplattan och säga "Där står en miljon komponenter, samtliga anskaffade till lägsta möjliga pris. Jag sätter inte min fot i den."
av Steff 99
Om det blir en återkallning för att rätta till ett fel som uppkommit, varför tycker man det är dåligt ?
Det borde väl man vara glad för i stället att tillverkaren tar ansvar och återkallar.
För det är väl INGEN som är så dum så att man tror att det finns tillverkare som inte drabbas av fel från sina underleverantörer.
Frågan man bör ställa sig är istället ...Varför har dessa tillverkare inte tagit sitt ansvar ?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är väl inget som säger att de inte har det? Vem som faktiskt står för det ekonomiska när en återkallning sker syns ju inte utåt. Om det är Bosch som levererat nåt krafs som inte duger åt Volvo, får ju Volvo återkalla i alla fall. Men det kan ju gå en faktura från Volvo till Bosch.

Jag råkar exempelvis veta vilken prislapp det är på ett stillestånd om Volvo Torslanda inte får sina ljuddämpare i tid, och med tanke på hur de skriver sådana avtal finns det säkert något liknande om de kom i tid men var felaktiga.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]