Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Kan man inte göra något slags skåra i nederkanten på rutan så bladen skrapas varje gång de passerar? Var populärt i annonser för några år sen.

Polaren hade det på sin Saab 99 på 80-talet.... var ingen höjdare...frästa spår i glaset från bilglasfirman.

Om man vill prova finns det istället en självhäftande list man kan fästa på rutan, När man tröttnat är det bara att slita bort den.
Användarvisningsbild
av Vojje
Sitter med ett färskt torkarbladstest och vinnaren är faktiskt Biltema :???: .

"Bäst i test. Bäst slitstyrka och bra motstånd mot kyla. Mycket prisvärd", löd omdömet :P .

Kan ni då gissa vilka som kom på sista plats? Jo, Volvo :cry: .

"Försämring vid både sommarklimat och kyla. Dyrast".

Mellan Biltema och Volvo finns t.ex. Valeo, Bosch, Rusta (billigast) och Mekonomen.

Även en blind höna kan hitta ett korn :D .
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker faktiskt inte temas blad är så bra, däremot volvos som i allafall till de äldre bilarna är Valeo tycker jag är riktigt bra. Bosch tycker jag är sådär, dåliga i paritet till priset är dom i allafall. Kanske är kvaliteten ojämn?

/Martin
av perhall
Gnäll över att kunder som inte vill betala 1000 kr för nya blad för att bilen kostar 400 000 kr tycker jag inte är ok. Det gäller både privat- och affärslivet att de som tycker att man är snål får se sig om efter kunder i framtiden. Det stör mig när någon skickar en faktura på 200 000 kr och sedan lagt till 45,60 för kopiering av papper eller telefonsamtal. Så även med torkarbladen som har 40 % marginal eller nåt sånt. Kan man byta dem själv på 40 sek spelar det ingen roll om det är adekvat eller ej att debitera 58 kr, jag tycker att det ger ett snålt intryck.

På samma sätt som det är irriterande med hotell som vill ha 179 kr för bredband när rummet kostar 2190.
PH
Användarvisningsbild
av Vojje
Kan förtydliga att testet gällde Biltemas std.blad. Märk att Biltema saluför ytterligare två modeller som de
marknadsför som snäppen ännu bättre (ngt. dyrare men fortsatt billiga) :D .
av perhall
Vojje skrev:Kan förtydliga att testet gällde Biltemas std.blad. Märk att Biltema saluför ytterligare två modeller som de
marknadsför som snäppen ännu bättre (ngt. dyrare men fortsatt billiga) :D .
Bra, då fortsätter jag med Biltema-bladen:)
PH
Användarvisningsbild
av Vojje
av Perhall: Bra, då fortsätter jag med Biltema-bladen:)
PH
Vilken sort använder du? Jag antar att du själv är nöjd :P .
av perhall
Vojje skrev:
av Perhall: Bra, då fortsätter jag med Biltema-bladen:)
PH
Vilken sort använder du? Jag antar att du själv är nöjd :P .
Det är en sort som är special för Volvo så det är bara att knäppa på den, typ 300 kr för båda. Bak byter jag aldrig, tycker det räcker om torkarbladet där är halvbra:) Att byta bak var 3:e månad tycker jag verkar va lite over the top, man ser ju ändå inte mycket bakåt...
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Så även med torkarbladen som har 40 % marginal eller nåt sånt. PH
?:-/ Njae... produktionskostnaden kan inte ligga på mer än en 50 lapp för en uppsättning (Högst) och då blir väl marginal bortåt 2000 %

När jag jobbade åt volvo på stenåldern köpte vi in lyktglasen från glastllverkaren för 11 kr och sålde till kund för 550 kr har jag för mig, dvs runt 5000% i påslag.

Hmmm, tog man vilken bil som helst och köpte den som enskilda reservdelar på skruvnivå och skruvade ihop den skulle den nog landa på 100 mille..... :mrgreen:
av perhall
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Så även med torkarbladen som har 40 % marginal eller nåt sånt. PH
?:-/ Njae... produktionskostnaden kan inte ligga på mer än en 50 lapp för en uppsättning (Högst) och då blir väl marginal bortåt 2000 %

När jag jobbade åt volvo på stenåldern köpte vi in lyktglasen från glastllverkaren för 11 kr och sålde till kund för 550 kr har jag för mig, dvs runt 5000% i påslag.

Hmmm, tog man vilken bil som helst och köpte den som enskilda reservdelar på skruvnivå och skruvade ihop den skulle den nog landa på 100 mille..... :mrgreen:
Nu tänkte jag iofs på ÅF:s marginal, den kanske är mer än 40% men nog mindre än 2000%... det är ju trots allt ÅF som gör bedömningen att de ska ta betalt för monteringen, vilket jag tycker är korkat om man tänker på marginalen och att det tar 40 sek att byta.../PH

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]