Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgeo
Jag köpte en V70 -10 tron att Volvo löst alla problem, men icke nu skall den in för fjärde gången på mindre än 2 år för säkerhetsåtgärder,visst Volvo betalar men jag avsätter tid,
utöver detta har man bytt spolarbehållare, ratt samt styrväxel(vanligt fel säger Volvo)
Jag har under dom senaste 20åren kört Honda som andra bil,ALDRIG har dessa bilar varit inne för åtgärder,funkar perfekt.
Har Volvo generellet problem med kvaliten?man spar uppenbart på fel ställen.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag körde 5.000 mil med min förra MY10. Inga extra säkerhetsåterkallningar såvitt jag kan minnas (kanske en i början med en felaktig kabel). Det löste de isf i samband med service. Styrväxeln har jag inte heller hört talas om trots att jag är flitig läsare på forumet och jag har kört 13.000 mil totalt med mina tre V70II utan dessa problem.

Men att Japanerna ligger långt fram kan jag bara hålla med om. De har grymt bra kvalitet.
av sorsj
Hade Volvo inte kallat in för dessa säkerhetsbyten hade med mycket stor sannolikhet inget hänt och du hade inte känt till något om problemen. Med lika stor sannolikhet hade Honda också ungefär lika mycket problem men kallade inte tillbaka; därför vet du inget om deras problem.
av Sharkbait
theodor skrev:om du nu var så nöjd med din honda varför köpte du då en volvo. byt till honda igen, så slipper du gnälla om volvon!

Här får man tydligen inte lyfta sina "problem" man har med sin Volvo bil....

Scchhhh, inte tala högt om problem som volvo bilarna har. Schhh......
Användarvisningsbild
av apersson850
Man kan alltid visa vad som helst genom att jämföra några få exemplar av olika bilmärken och sedan anta att det man upplevt med dessa är representativt för hela populationen. Ett tillvägagångssätt som man med rätta kan reagera mot.

Men visst har Volvo sina problem.
av olofgeo
Nej man skall inte tala för högt om Volvoproblem tydligen,jag hade V70-00 med mycket problem tidigare, en av dom första bilarna i serien.
Valde att köra 2 Hondor några år ,men jag behövde en större kombi än Accord ,därför bytte jag till Volvo igen,eftersom V702 har tillverkats några år borde dom flesta problem vara lösta ,trodde jag....
av dst02
olofgeo skrev:Nej man skall inte tala för högt om Volvoproblem tydligen,jag hade V70-00 med mycket problem tidigare, en av dom första bilarna i serien.
Valde att köra 2 Hondor några år ,men jag behövde en större kombi än Accord ,därför bytte jag till Volvo igen,eftersom V702 har tillverkats några år borde dom flesta problem vara lösta ,trodde jag....
De trodde Jag me de första 1000 milen men nu börjar de komma fram lite smått å gott.
av sorsj
Ville faktiskt bara peka på den bristande logiken i jämförelsen: Volvos återkallelser gällde problem som du inte haft eller inte alls vetat om om inte Volvo själva kallat in för säkerhets skull. Såvitt jag förstår av trådens startinlägg så har din Volvo inte haft några funktionsproblem, precis som din Honda uppenbarligen inte heller hade.
Användarvisningsbild
av crumpets
sorsj skrev:Hade Volvo inte kallat in för dessa säkerhetsbyten hade med mycket stor sannolikhet inget hänt och du hade inte känt till något om problemen. Med lika stor sannolikhet hade Honda också ungefär lika mycket problem men kallade inte tillbaka; därför vet du inget om deras problem.
Såhär är det självklart. Det handlar om olika strategier helt enkelt.

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]