Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Dessutom vet motorns styrsystem att du pillar på växelväljaren, och kan direkt dra ner på pådraget för att underlätta iläggandet av Drive.
av Mwi
apersson850 skrev:Dessutom vet motorns styrsystem att du pillar på växelväljaren, och kan direkt dra ner på pådraget för att underlätta iläggandet av Drive.
Hoppas du har rätt :D annars kan det bli dyrt :( men det känns lite så när man missar att vänta ut tomgången.
av Lövet
Motorvarvet sänks inte elektroniskt när du lägger i drive utan det är motståndet som gör det. Det märker du genom att när du släpper bromsen så går bilen mycket fortare på tomgång i D när den är kall mot när den är varv.

Märks supertydligt när man ska komma ur en fickparkering med kall bil. Bilen fasen flyger framåt när man släpper bromsen när den är kall.

Däremot så tror jag inte detta är särskilt skadligt. Då hade inte Volvo gjort på detta sätt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Guru skriver:
Min källa säger att katalysatorn inte börjar arbeta förren tidigast 320°C
Så kan det vara. 200-300 grader, som jag skrev, är kanske i snålaste laget. En del skulle nog snarare hävda 300-400 grader likt din källa.
Jag korrigerar till 200-400 grader :P .

Jag tycker för övrigt att det är härligt av volvokonstruktörerna och volvoägarna att de hyllar miljön så pass att de far runt som vantar
på parkeringsplatserna bara för att katten ska tända lite tidigare.
Så, om man inte vill råka ut för en "fender bender" är det nog ändå bäst att vänta ut den rusande tomgången i alla fall.
Passa t.ex. på att göra en s.k. säkerhetstest. Gå ett varv runt bilen och kolla att allt verkar OK :idea: .
Annars kan man ju alltid studera instr.boken. En alltför sällan studerad litteratur :-)-) .
av ja1809
Jag är rätt övertygad om att varvtalet sänks elektroniskt. Brukar nämligen oftast först snabbt lägga i neutralen just för att undvika detta, och då sjunker varvtalet lugnt och fint utan att behöva vänta flera sekunder.
Användarvisningsbild
av Vojje
ja1809 skrev:Jag är rätt övertygad om att varvtalet sänks elektroniskt. Brukar nämligen oftast först snabbt lägga i neutralen just för att undvika detta, och då sjunker varvtalet lugnt och fint utan att behöva vänta flera sekunder.
Naturligtvis är det så. Det är bara att läsa instr.boken. Tryckt i miljonupplaga, läst av ingen :lol: .

utdrag: "Är D- eller R-läge på en automatlåda ilagd,
utan att bilen körs, minskar visserligen motorvarvet
men samtidigt tar det längre tid att
komma upp i arbetstemperatur ..."
av Lövet
Vilket inte nämner N :wink:

Åtminstone både min S40N T5 aut (aw55) och V70II 3.2 aut (aw80) varvade upp igen om man förde tillbaka spaken till N igen inom ungefär 10s från kallstart.

Den som provat komma ur en parkeringsruta med kall bil vet också hur annorlunda det känns jämfört med varm bil. Naturligtvis sjunker varvtalet vid D men det beror ju på belastningen.

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]