Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen borde gå som skit och dra väldigt mycket bränsle. Du måste hitta orsaken.
Drar den möjligen olja då? Har du någon blårök ur avgassystemet?

Mvh GK
gnestakalle skrev:Drar den möjligen olja då? Har du någon blårök ur avgassystemet?

Mvh GK
Jag vet inte om den drar mycket olja då jag inte ägt bilen så länge.
Men besiktningsmannen sa att den rök blått. Vad kan det betyda och vad skall åtgärdas isåfall?
vetten skrev:Har du rengjort oljeavskiljaren?
Jag vet dock inte vad oljeavskiljaren är förnågot, eller var den sitter? Men olja/oljefiltret är nytt, samt stift.
Skulle kunna testa byta den om du ger mig lite mer info.

Sen tänkte jag kanske luftmassemätaren?
Glöm LMM så länge. Kontrollera och gör ren vevhusventilationen totalt. Detta innebär rengöring eller i värsta fall utbyte av oljefällan samt att du bör byta till fräsha slangar och även byta eventuell flamfälla.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av erikn
Blå rök var viktig information för felsökandet. Bensin är gjort av olja, så olja är alltså också kolväten. Så ryker den blått så förbränner den även olja, vilket gör att bränsle/luft-blandningen blir fel. Och då får du alla de felaktiga värden i avgaserna som du har fått.

Tyvärr gissar ju jag på antingen att den är slut i kolvringarna och drar olja den vägen eller så har topplockspackningen gått så att den får olja i sig den vägen. Har den turbo så kan den dra olja genom lagerbanan som glappar för själva turbinen.
Finns även en möjlighet att det kan vara otäta ventiler eller ventiltätningar. Kanske är ide att göra ett kompprov som kan berätta en del.

Mvh GK
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]