Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Här är en liten sammanfattning jag gjorde när jag hade problem med gasspjället:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 94#p556494

Håller med @Arnold, kan helt plötsligt bli värre symptom. Dels limp home, men också att man tappar all kraft under en omkörning bla.a.

Det har ju skrivits om uppdatering här i tråden. Jag valde att gå direkt på nytt gasspjäll, eftersom jag tänker ha bilen länge kändes det bara som en extra kostnad att få lite lånad tid med det gamla (jag hade å andra sidan ganska stora problem med gasspjället). Verkar vara stor skillnad på hur länge det klarar sig med uppdateringen.
av m2c
volvo 740n skrev:Tusen tack alla för era svar :D ska försöka härda ut till våren med att göra en rengörning av gasspjället o få se om det blir bättre då.Som sagt tack alla .
-Mvh ante.
Om du tänkt vänta så kan du ju göra en budgetrengöring. För mig räckte det, jag kör en S80 2.4. Men det borde ju vara samma för dig.
Jag tog helt enkelt bort luftslangen från spjället. (Sitter med slangklämma) sen öppnade jag spjället med fingrarna och torkade ur spjället där jag kom åt med en trasa indränkt i avfettning. Hjälpte för mig iallafall och tar ca 10 minuter.
Användarvisningsbild
av Vojje
Arnold skrev: Och som sagt - gasspjäll är ett kärt ämne på forumet. I detta ämne kan du få svar på det mesta.
Inte så underligt då varje motorstörning hänförs till MM-spjäll med vit etikett.
T.o.m. så att volvoverkstaden agerar lika dant. Är det verkligen så att ALLA bilar med sådana spjäll förr eller senare behöver byta.
Jag hoppas inte det för min har gått 22k mil och det känns nästan onödigt att lägga ca 7000:- på det nu.
av Arnold
Vojje skrev:
Arnold skrev: Och som sagt - gasspjäll är ett kärt ämne på forumet. I detta ämne kan du få svar på det mesta.
Inte så underligt då varje motorstörning hänförs till MM-spjäll med vit etikett.
T.o.m. så att volvoverkstaden agerar lika dant. Är det verkligen så att ALLA bilar med sådana spjäll förr eller senare behöver byta.
Jag hoppas inte det för min har gått 22k mil och det känns nästan onödigt att lägga ca 7000:- på det nu.
Mitt spjäll la av efter knappt 22 000 mil. Det är dålig kvalitet på spjällen i de första årsmodellerna. Det är tydligt eftersom många fått byta. Lämnar du in bilen på Volvo eller Mechanum så klarar du det inte på 7 000 kr. Runt 8 000 kr för ett rent byte, får du räkna med. Ska de även göra en felsökning först så närmar du dig 10 000 kr. Trist! Gör du jobbet själv så klarar du det på runt 6 500 kr, om du köper ett nytt spjäll. Men jag kan rekommendera ebay, där kan du köpa originalspjäll billigare.
Användarvisningsbild
av Vojje
Tydligen är det viktigt att rengöringen av vevhusvent. har gjorts ordentligt enligt serviceschema.
Men det kan väl knappast hjälpa själva förslitningen i "avläsningsmekanismen"?
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]