Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimmi
Hej har en v70 02

Skulle byta bromslangarna fram i dag efter 2 på besiktningen.
Gick ju som vanligt inte som planerat.Fast rostat som vanligt så jag drog av muttern på vänster bromsrör.

Skaffade ett nytt broms rör jag ska försöka montera på söndag.

Undrar när jag ska lufta systemet måste jag även lufta oken bak när jag bara bytit slangarna och röret fram?

Kan okså passa på att ge biltemas Handbromsbackar en känga som bara kostade mig pengar o dubbelt arbete
Användarvisningsbild
av Nexus
sätt tryck på systemet av tex en planka mellan sätet och pedalen så rinner det inte ut massa vätska samt du behöver bara lyfta fram.
Vad var det som ej stämde med biltema backarna?
av jimmi
Ang Biltemas bromsbackar så gick det inte att få tillräkligt med bromsverkan för att dom skulle bli godkända.Han frågade direkt om jag satt dit nya biltema belägg^^.
Användarvisningsbild
av Vojje
Jag har sagt det förrut, man måste vara vansinnig om man monterar skit från Biltema när det gäller säkerhetsdetaljer.

Jag fick på huvudet den gången av någon, men ovan visar att jag hade rätt.

Jag har själv dragit sönder nippeln på vänster sida, precis som du verkar ha gjort. Fick byta bromsslang + röret (i onödan).
Kan Volvo ha limmat den kopplingen tro?
av TomasL
Nej den är inte limmad. Där det är rör enda fram till oken så gör så att ni värmer anslutningen i oket så att både "rörmuttern" och där den sitter i oket blir varmt. Värm inte för mycket. Sedan så kyl ner snabbt med vatten. Materialet i röret och oket är olika och har olika utvidgningskooficient så dom rör sig olika mycket i värme och kyla. Efter den behandlingen brukar dom släppa fint. Var dock försiktiga om ni ska göra detta när det är slangar sista biten. Dom kan "explodera" om man värmer för mycket men det fungerar även med slangar.
Detta knep fungerar även på luftnippeln.
av Omek
Vojje skrev:Jag har sagt det förrut, man måste vara vansinnig om man monterar skit från Biltema när det gäller säkerhetsdetaljer.

Jag fick på huvudet den gången av någon, men ovan visar att jag hade rätt.

Jag har själv dragit sönder nippeln på vänster sida, precis som du verkar ha gjort. Fick byta bromsslang + röret (i onödan).
Kan Volvo ha limmat den kopplingen tro?
Men oljan är skitbra har jag hört i annan tråd.
Användarvisningsbild
av Nexus
äh inget fel på biltemas skivor och klossar men handbromsbackarna tycks vara svåra få ta bra.
Sen brukar det ej vara problem få slangen lossa från oket utan det är där den går ihop med röret i hjulhuset det brukar sitta satan fast :evil:
Användarvisningsbild
av Erico
Man behöver inte byta bromsröret när man dragit sönder nippeln. Kapa röret så nära nippeln som möjligt, dit med en ny nippel, gör ny kona, dra efter röret den centimeter som saknas och montera. En förutsättning är självklart att man har tillgång till ett Koningsverktyg men det brukar alltid gå att låna.
Användarvisningsbild
av Vojje
Erico skrev:Man behöver inte byta bromsröret när man dragit sönder nippeln. Kapa röret så nära nippeln som möjligt, dit med en ny nippel, gör ny kona, dra efter röret den centimeter som saknas och montera. En förutsättning är självklart att man har tillgång till ett Koningsverktyg men det brukar alltid gå att låna.
Finns på Biltema för lite drygt tusenlappen. Nu var det enkelt för mig då det gällde vänster fram.
Användarvisningsbild
av Erico
Vojje skrev:
Finns på Biltema för lite drygt tusenlappen. Nu var det enkelt för mig då det gällde vänster fram.
Då va det just på "Biltema" då hehe :wink:
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]