Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Jag har också hört att serviceavtalet ska ge 10% rabatt på ordinarie pris. Och med Bilias höga servicepriser stämde det bra. Men det är ju alltid värt att kolla upp noga :-)-)
av Maccie
Vadå för oförutsedda händelser?

Åtminstone de två första åren har man ju nybilsgarantin?
av Tarsiger
KalleH skrev:Hej!
Innan jag köpte min XC70 kollade jag upp servicepriserna på Bilia i Malmö och fick följande:
Service nr 1 och 2 kostar vardera: 3848kr,
Nr 3 (6000 mila) 5580kr
Dvs. totalt 13276kr för dem första servicetillfällena.
Detta var D5 AWD MY12, borde väl inte skilja mot D3 AWD? Och det skiljer garanterat mycket mellan olika verkstäder.
Mvh, Kalle.
Men AWD-dieslarna har väl serviceintervall 3000 mil (vid körning >3000 mil/år)?
Så du menar väl att det är service nr 2 vid 6000 mil.
Undrar om bilsäljarens goodwill-benägenhet (utsträckt garanti i vissa fall) minskar om man gör service hos en billigare Volvohandlare.
Vill man snåla lite kan man köpa 0W-30-oljan på Biltema för 399:-/4L vilken uppfyller kraven (identisk med Statoils originalolja?). Biliaverkstaden godtar detta och stryker oljeposten på fakturan.
av Mwi
Priset påverkas väl också lite vad man låter ingå i serviceavtalet är det enbart originalservice hos en Åf eller är det rikstäckande avtal, lampor, torkarblad, lånebil, däckskifte och så vidare. Så man bör väl kolla vad som ingår innan man kan uttala sig om priset är bra eller dåligt.
av KalleH
Det beror ju på hur långt man kör per år, för mig som kör ca 2000mil per år hamnar ju 6000-mila efter 3år eftersom jag måste serva varje år ändå. Uttryckte mig nog lite oklart innan :mrgreen:
Användarvisningsbild
av LordVader
KalleH skrev:Det beror ju på hur långt man kör per år, för mig som kör ca 2000mil per år hamnar ju 6000-mila efter 3år eftersom jag måste serva varje år ändå. Uttryckte mig nog lite oklart innan :mrgreen:
Det är samma för mig, måste ju göra servicen varje år i alla fall, eftersom jag kör runt 2000 mil, så då blir ju inte 6000-mila förrän efter cirka 3 år.

Har förstått att basservicen enbart består av oljebyte, oljefilter, luftfilter mm; enkelt alltså. Det skulle man ju hur lätt som helst klara av själv egentligen...

Intressant det där med oljan från Biltema att det antalgligen är samma som Statoils som följer Volvos specar. Kunde man köpa den själv och ta med sig till verkstaden alltså? Inga protester? Antar att prisskillnaden är STOR :shock:
av Tarsiger
LordVader skrev:Intressant det där med oljan från Biltema att det antalgligen är samma som Statoils som följer Volvos specar. Kunde man köpa den själv och ta med sig till verkstaden alltså? Inga protester? Antar att prisskillnaden är STOR :shock:
Den är STOR men jag har inga siffror. Bra att ha god relation till sin personliga servicetekniker och prata med denne inne i verkstan. Det blir ju lite mer jobb att öppna (2 st) och tömma (helt/delvis) dunkarna jämfört med att ta pistolhandtaget och titta på mätaren. F ö undrar man ju om verkstädernas rörsystem räcker till för alla nu aktuella oljekvaliteter. Kan man lite på att få den rätta via rören? Hur ofta väljs fel olja av misstag?

Biltemas (och CoopForums m fl) oljor har diskuterats i andra trådar. Med tanke på de ekonomiska riskerna är det otänkbart att de skulle prångla ut en undermålig motorolja och processen för framställning av inte minst syntetolja är så pass hightech att den inte går att driva på någon bakgård. Därför kan man utgå från att oljan kommer från reguljär storskalig tillverkning och är identisk med någon av märkesoljorna. Genom att Biltema lovar att inte röja ursprungsmärket så bevaras marknadsbalansen mellan märkesfabrikaten. Att det alls fungerar med olika prisnivåer beror nog på vaga misstankar mot "piratoljor" i förening med tilldyrkan bara av det absolut bästa som varande gott nog för ögonstenen bilen.

Måtte min Bil få oljan från Castrol så som i Bibeln (instruktionsboken) föreskrives. Amen.
av Steff 99
Om det är rätt "kod" på oljan och den är godkänd av biltillverkaren spelar det ingen roll vilket märke det är tyckt på oljeburken.
MEN det krävs mycket av oljan som skall klara 3000mil och olika temperaturer.
Förr så höll oljan 500mil , så visst har oljans kvalite betydelse.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]