Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo 740n
Hej alla kunniga o okunniga volvoälskare :) Jo har nyss skaffa mej en volvo s80 00 med 140 hk motorn (27200 mil.)Bilen går för övrigt väldig bra och svarar på gasen fint,men när jag ska koppla ur tex vid en rondell och sakta in så vill tomgången liksom sjunka ner till 600-700 varv/min för att sedan två sek gå upp o stabilisera sig till 900 varv och stanna där.Detta händer ganska så ofta när jag kopplar ur.Nu undrar jag om det kan vara det elektroniska gasspjället som börjar strula? :roll:eller räcker det med en uppgradering av mjukvaran till spjället? Har kollat alla slangar i motor och sprejat med startgas utan resultat av läckage. Är för övrigt mycket nöjd med bilen :) .

Mvh Ante.
Användarvisningsbild
av Severin
Det var det för mig, det började precis som för dig att den dalade i tomgången när jag kopplade ur vid korsningar etc för att sen i vissa fall lägga av.
Volvo gjorde ren den och uppgraderade programvaran och det har inte kommit tillbaka än och det var 11 mar 2010
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Du kan väl börja med att lossa spjället och skulle jag tro att det behövs, göra rent det ordentligt med Bräkleen. Låt kontakten sitta kvar, lägg det på en handuk på insugsröret och gör rent, sen när du sätter tillbaka det så måste du ha en ny packning, kostar max en hundring på Volvo. Nummer 2 är att få i ny mjukvara, så om du har tur så rullar den en bra bit till. Annars blir det till att byta spjäll som är ett kärt ämne här på forumet :)
av Arnold
Packningen kostar 30:- och programuppdateringen (programvara och arbete) kostar drygt 1 000:- på Volvo. Mechanum är något billigare med programuppdateringen. Och som sagt - gasspjäll är ett kärt ämne på forumet. I detta ämne kan du få svar på det mesta.
av Arnold
Severin skrev:Det var en dyr uppdatering jag betalade 854 inkl rengöring

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Menar du rengöring av spjället så var det rena klippet. Jag hörde runt lite innan jag gjorde uppdateringen. Det blev Mechanum och det gick på 650:- då fick jag 25 % rabatt eftersom det var första gången jag anlitade dem.
av Berca
Hej!

Hakar på tråden lite... har en -01 XC70 som är lite trött på mellan och högvarv... känns som den tappar luften. Igår när jag var ute och åkte och skulle accelerera hårt så hackade den till några gånger och tvekade innan det släppte... Nån som har ett tips? :)
Användarvisningsbild
av volvo 740n
Tusen tack alla för era svar :D ska försöka härda ut till våren med att göra en rengörning av gasspjället o få se om det blir bättre då.Som sagt tack alla .
-Mvh ante.
av Arnold
volvo 740n skrev:Tusen tack alla för era svar :D ska försöka härda ut till våren med att göra en rengörning av gasspjället o få se om det blir bättre då.Som sagt tack alla .
-Mvh ante.
Du gör klokast i att rengöra omgående. Bilen kan gå ner i limp home läge, (om det nu är gasspjället) då får du stånka hem i 40 km/tim. Jobbigt om du är långt hemifrån. Jag vet!
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]