Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Är inte GLE en direktinsprutad och GL en förgasarmotor?

Ur Wikipedia:
240 GLE - "Lyxmodellen" sedan GL blev basmodell, i grund och botten en Volvo 260 fast med fyrcylindrig motor.
KKR skrev:Är inte GLE en direktinsprutad och GL en förgasarmotor?

Ur Wikipedia:
240 GLE - "Lyxmodellen" sedan GL blev basmodell, i grund och botten en Volvo 260 fast med fyrcylindrig motor.

Som sagt, läs vad jag skrev ;) GLE ersatte tidigare GL, bägge hade B21E, alltså K-jetronic insprutning. och det var ingen likhet med en 260, en 240GLE hade bara en bråkdel av den utrustning som en 260 hade. Däremot 1979 är en GL med förgasare.
Och det är inte direktinsprutning egentligen då insprutarna sitter i insugskanalerna, det blir ju indirekt.

Wikipedia ska man inte ta som en tillförlitlig källa.
Drar upp denna tråden igen.

Tänkte ev åka och kolla på den imorogon. Och som ovan nämt så ligger den inte ute på annons men jag känner henne som har den och vad jag vet så har hon haft denna bilen i säkert 10 år. Kanske mer.

Automatlådan kyls via vanliga kylaren eller hur är de? För har grejat lite med den innan och då kokade den hela tiden. Och tänkte om kanske filtret i lådan är tätt så den går varm eller liknande.

Hur som helst. Köper jag bilen så kommer den rustats upp och en b23 åker i. Men är de samma k-jet på b21 som b23? Eller är de annat spridarhuvud och mätskiva?

Vad kan de vara för utväxling på en sådan här? För tänkte ev byta till manuell låda och har då en m45 med wire. Går den ihop med hastighetsmätaren?
Användarvisningsbild
av SvenB
Du kan nog inte förvänta dig något svar. De som frågade om denna bil 2011 har inte besökt forumet sedan dess. Försök att skicka ett PM om du vill ha kontakt.
Användarvisningsbild
av chris
Jag har själv en 244 GLE -84. En kunnig bekant menar att dessa står i ca 15.000 - 25.000 beroende på skick. För det priset tar jag för givet att bilarna är i bra bruksskick eller bättre.

handlar om att prioritera här i livet, vill […]

Kvalitetet på den jag monterade 2023 är[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.