Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av charon
Okej, jag ger mig. Jag litar på er, eftersom att motortempen är normal(d.v.s visaren står i läge "kl 3).
Eftersom jag är elektronik-konstruktör, så brukar jag tänka på konsekvenser vid komponentfel, d.v.s följdfel.
Därför var jag skeptisk.
Tänkte fråga professorn pettson om hur jag kan simulera att motorn kokar (eller nästan sprängs i bitar) så att systemboxen ger ut signal för (iallafall) "halvfart" på kylfläkten.Känns ju meningslöst att ha två hastigheter på fläkten om det ska vääääääääldigt mycket till för att sätta igång fläkten enligt vissa.
Kan man kortsluta kylvätskegivaren och låta systemet tro att motorn kokar eller ?:-/
Mätte givaren: kall: c:a 2k5 normalvarm: c:a 300ohm.
Användarvisningsbild
av Alfredo
charon skrev:Okej, jag ger mig. Jag litar på er, eftersom att motortempen är normal(d.v.s visaren står i läge "kl 3).
Eftersom jag är elektronik-konstruktör, så brukar jag tänka på konsekvenser vid komponentfel, d.v.s följdfel.
Därför var jag skeptisk.
Tänkte fråga professorn pettson om hur jag kan simulera att motorn kokar (eller nästan sprängs i bitar) så att systemboxen ger ut signal för (iallafall) "halvfart" på kylfläkten.Känns ju meningslöst att ha två hastigheter på fläkten om det ska vääääääääldigt mycket till för att sätta igång fläkten enligt vissa.
Kan man kortsluta kylvätskegivaren och låta systemet tro att motorn kokar eller ?:-/
Mätte givaren: kall: c:a 2k5 normalvarm: c:a 300ohm.
Har för Mig attt om Du sätter på acen borde fläkten gå igång, vet nu inte hur det blir så här på hösten.
För övrigt har jag haft Min 850 i ett år men aldrig har fläkten snurrat!
av *pettson*
Som konstruktör med vana av följdfel: Hur brukar övrig elektronik reagera när det sker kontinuerlig övervakning på komponenter för mätdata och du ändrar dess mätvärden?
Vad händer tror du när du simulerar om signalen i klartext?
Tror du..
A= styrdonet inte bryr sej, den förstår att du vill åt fläkten bara.
B= styrdonet reagerar på temperaturen och ändrar tändning, bränsle, lambdastyrning m.m.

Kylningen är konstruerad för att vara passiv. Fartvinden ska sköta jobbet.
Den ska räcka till utan problem ifrån Nordpolen till djupaste Afrika. Och det gör den också.

Men du ska inte tro på mitt ord..
Vi börjar med att systemet kokar vid 135 grader celsius. Det är ju glykol i vattnet och det är trycksatt. Det höjer kokningstemperaturen avsevärt. Tills man då önskar öppna systemet varmt, varpå systemet kokar vilt när man passerar 100grader.
Din normala vattentemperatur är ca90grader celsius i bilens termostathus när termostaten står öppen.
Den är högre innan termostaten stabiliserat sej.

Elkylfläkten regleras av bränsle–/tändsystemets styrenhet. Följande komponenter påverkar regleringen av elkylfläkten:
*Impulsgivaren ger motorns varvtal.
*Motortemperaturgivaren ger motorns temperatur.
*Hastighetsmätaren ger bilens hastighet.
*Reglagen på panelen för A/C–anläggningen (A/C av/på).
*A/C–tryckgivaren ger trycket i A/C–anläggningen.
När extra kylkapacitet krävs aktiverar styrenheten fläktrelät och elkylfläkten startar.
Elkylfläkten aktiveras om motortemperaturen stiger varaktig över normal arbetstemperatur (102°C), eller om temperaturen inuti styrenheten överstiger 80°C.
På bilar med A/C–anläggning aktiveras även elkylfläkten om:
*A/C–anläggningen är på, bilens hastighet är låg (under 65 km/h) och trycket är över en viss gräns.
*Trycket i A/C–systemet blir för högt.
Efter det att motorn stängts av kan styrenheten hålla elkylfläkten aktiverad enligt följande:
*6 minuter om motorn har haft hög belastning och hög temperatur innan avstängning.
*3 minuter om fläkten har haft full hastighet vid avstängning, dvs risk för överhettning fanns.
Elkylfläkten har två hastigheter. Den lägre hastigheten (halvfart) används vid normal reglering. Den högre hastigheten (helfart) används endast vid risk för överhettning av motorn eller vid högt tryck i A/C–sytemet.

I övrigt är jag inte professor, inte doktor, inte ens bara teoretiker. Jag är inte ens förläst på nåt sätt.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Det var mycket bra förklarat så man fattar hur det ska funka, Själv fick Jag svar på en del funderingar! Tack
av charon
Jag tackar så mycket för den nyttiga infon som du gav.
När det gäller följdfel och hur elektronik reagerar(teoretiskt), så är det som ett lotto, oftast på äldre bilar.
Bilelektronik har fiender som kemikalier och FUKT.
När detta kommer på t.ex. kontakter till temp.-givare, så kan mätvärdet bli högre, vilket lurar styrboxen att tro att motorn är kallare.
Nu på 2000-talet är nog elektroniken mer skyddad och smartare.

Jag tog av kontakten till temp.-givaren och rengjorde den, efterom att stiften var oxiderade. Därefter körde jag så att motorn verkligen fick anstränga sig hårt. Hörde då att fläkten kom i gång på halvfart. :D

Man kan väl säga att om man anstränger motorn väldigt mycket, särskilt på sommaren, så bör fläkten gå igång iallafall på halvfart.
Gör den inte det, bör man kolla halvfartsreläet och motståndet till fläkten och att kontakten till temp.-givaren inte är oxiderad.
Det är ju aldrig fel att ha det fungerande, när det väl behövs.

Till sist vill jag framföra ett stort tack till pettson för all infon. jag och andra har fått, som jag annars skulle söka efter.
Nu kan jag slappna av. :)

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

(Ny medlem och första inlägg) Hej alla […]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]