NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Efter för mycket motor problem med etanol som bränsle har jag nu valt att bara köra på bensin. Finns det andra som har gjort motsvarande och hur har ni gjort med serviceintervall? Funderar at köra 2000 mila intervall på servicarna.
Vad är det för motorproblem som hänt?
På tjejjens renault e85, blinkade motorvarningslampan nån gång då och då när man kört en längre tid på etanol. rekommendationen från renault var då att köra nån tank bensin ibland för "rensa ur" systemet.
Har bara kört bensin sen dess iom att vintern snart är här och är inte sugen på en ev. svårstartad bil.
Precis det problemet. Jag har åkt på att byta alla spridarna, de harde kristaliserats vilket medförde att bilen gick ojämnt. Troligen har tidigare ägaren bara kört på entanol. Jag köper inte resonemanget att behöva tanka var fjärde tank med bensin, då kan jag lika gärna alltid köra på bensin så vet jag att motorn mår bra. Dessutom så slipper jag oljebyte var 1000:e mil.

konstigt att andra inte går i samma tankar iom. låga oljebytar intervall.
trap skrev: Jag har åkt på att byta alla spridarna, de harde kristaliserats vilket medförde att bilen gick ojämnt. Troligen har tidigare ägaren bara kört på entanol.
Hur gammal är bilen? Har du garanti eller Volvoassistans? Om inte bestämmer du själv hur du vill sköta bilen. Om du har något av dessa åker du på den kortare serviceintervallen för att de skall gälla oavsett vilket bränsle du kör på. Men att ditt problem skulle skulle bero på att du kör på etanol stämmer inte. Jag har kört 3.000 mil på två år och aldrig tankat bensin och aldrig haft några som helst problem. De igensatta spridarna måste bero på något annat
Bilen har gått 8000 mil och är en 08:a. Börjar du inte varva med bensin så åker du på en nätt lite kostnad på 10 000 om några år (jag hade turen att få reparationen betald av bilföretaget jag köpte bilen på av ren godwill, alltså garantin hade gått ut för mer än 3 månader sen) Tyvärr så behöver man rensa systemet med bensin. Kolla gärna med din mekaniker så att du slipper samma överraskning som jag.

Motorgarantin försvinner ju vid 10 000 mil ändå så jag kan inte hitta några nackdelar med service intervall på 2000 mil. Enda anledningen att man byter olja så ofta är pga etanol så den får samma omvårdnad.
Du tror väl inte att jag inte har kollat med "min mekaniker". Det som har hänt med spridarna är att det under en kort tid fanns etanol med för hög svavelhalt i en bergränsad region. Men det är löst. Du är tydligen ny på forumet så du kanske inte vet det. Jag har kört etanolbil i Taxi Stockholm sedan 2008. Det har varit både 2,0F och 2,5FT. Åkeriet har inte på någon bil haft problem med spridarna. Och de bilar som bytts ut har kört betydligt mer än 8.000 mil (36.000). En fråga: Köpte du bilen ny? Annars vet du kanske inte vad en tidigare ägare gjort.
Du skall du givetvis köra på det bränsle du känner dig bekväm med. Du hänvisar till en länk som till viss del styrker det du säger, men bortser från de inlägg som styrker motsatsen. Vi är många här på forumet som kör helt på etanol utan några som helst problem.

Nu har det bränt en kabel igen :D Har t&[…]

installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]