Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:Har du kollat om du kan vika undan regskylten? Kan finnas en kontakt där eller i fronten. Lyft annars upp bilen så ser du om det går några kablar till värmaren från fronten.

DVS vika ner eller upp i ena kanten
oldtimersmc skrev:Ja jävlar...
Kolla vid passagerarsätets utrymme hittar du ett "väggutag" (kupevärmaruttag)där så är du iaf med på tåget och då så skall du ha en kontakt någonstans i fronten för en intagskabel dvs 220v in i skutan, det är en rund kontakt med 3 st piggar av varierande slag
Jag har ett sådant uttag i bilen, men hittar inget i fronten
Jag har aldrig hört talas om att någon tar bort en redan monterat eluttag...

Du borde kunna följa vart ledningen från kupeutaget går. Sladden borde komma fram i motorrummet och via en grenkontakt till motorvärmaren fortsätta framåt mot ett elutag i fronten. 220 volts sladden ska vara kapslad och därmed vara enkel att följa.

Om jag hittade ett kupeuttag men inte något elutag i fronten skulle jag utgå från att bilen blivit smälld och fuskrepad. Fuskrepad eftersom inte kupeutaget kopplats in...

(Det finns en chans att 220 uttaget kommer från en 12 V till 220 V omvandlare för att förre ägaren av någon anledning behövde en sådan. I så fall borde du kunna se det också beroende på vart sladdarna "tar vägen")
Malmstroem skrev:Jag har aldrig hört talas om att någon tar bort en redan monterat eluttag...

Du borde kunna följa vart ledningen från kupeutaget går. Sladden borde komma fram i motorrummet och via en grenkontakt till motorvärmaren fortsätta framåt mot ett elutag i fronten. 220 volts sladden ska vara kapslad och därmed vara enkel att följa.

Om jag hittade ett kupeuttag men inte något elutag i fronten skulle jag utgå från att bilen blivit smälld och fuskrepad. Fuskrepad eftersom inte kupeutaget kopplats in...

(Det finns en chans att 220 uttaget kommer från en 12 V till 220 V omvandlare för att förre ägaren av någon anledning behövde en sådan. I så fall borde du kunna se det också beroende på vart sladdarna "tar vägen")
Om bilen är fusklagad så kan ju kontakten ligga innanför fronten om turen finns. Lätt att det glöms kanske....
oldtimersmc skrev:
Perra83 skrev:Har du kollat om du kan vika undan regskylten? Kan finnas en kontakt där eller i fronten. Lyft annars upp bilen så ser du om det går några kablar till värmaren från fronten.

DVS vika ner eller upp i ena kanten
På min förra bil (den gamla V70) skulle man skjuta (knuffa) regskylten rakt åt ena sida. Motorvärmaruttaget satt bakom skylten.
Ja det är bara att följa kabeln från kupeuttaget så vet du. en eventuell motorvärmare brukar vara en kloss som är bultad i bakant av motorn (du måste skruva bort hasplåten för att se den har jag för mig, det var ett tag sedan jag monterade den)
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]