Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av turboälskare
tja. nu gick kamremen av på min 960 91a. hade tomgång när den gick av.
tror ni ventiler har gått? eller skall man lyfta av toppen? eller räcker de med ny kam o dra runt o se om det tar i. o sen provstarta?
tar den stryck om man provstartar, om någon ventil är kass?

Motor 3,0L
Automat
25tusen på mätarn.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Lät det något när kamremmen gick av eller dog bara motorn? Om inget speciellt lät så är det väl bara att byta kamrem och dra runt motorn och se vad som händer.

Mvh GK
av turboälskare
gnestakalle skrev:Lät det något när kamremmen gick av eller dog bara motorn? Om inget speciellt lät så är det väl bara att byta kamrem och dra runt motorn och se vad som händer.

Mvh GK
tack. men nu åkte jag upp o rev av toppen på den 3 dagar gamla bilen. och såg 10 ventiler som va skrot (S)

men nu har jag beställt Kamrem o vattenpump på skruvat.se så skall köpa sotningsats på AD i veckan tror jag. och leta reda på en ny topp

så nu får de vara slut på körandet ett tag (D) (I)
av rd350
Se bara till att använda Volvos flytande packning och inget annat till topphalvorna....Glöm allt vad silicontätning heter, har sagts här förut men tål att påpekas.
av turboälskare
rd350 skrev:Se bara till att använda Volvos flytande packning och inget annat till topphalvorna....Glöm allt vad silicontätning heter, har sagts här förut men tål att påpekas.
okey tack. tror polaren tar med en bra flytandepackningsmassa från sitt jobb då han jobbar på AD center verkstad.
finns det inga riktigt packningar?
av turboälskare
emwtur skrev:helt rätt att ta vattenpumpen också - men hur är det med spännhjulen?
ja det är ju lika bra. har beställt vatten pump från skruvat.se även kamremskitet. men jag vet att de ingår spännare. men de andra vete fan....
polaren tyckte att det är lika bra att lyfta o maskin o köra en renovering på hela maskinen, topp decka ,bottendecka. renovera toppen, nya o större ventiler. denna toppen har ALDRIG varit av, då det var helt kritvitt på ventilerna och en jäkla massa kokks (stavning?) var säkert ett lager på 1½ -2mm.
men då jag inte har råd med detta. så får det duga med att skaffa en beg topp o nya packningar till o börja med. och slipa av maskin enkelt.

någon som vet om man skall använda packningsmassa på topplocks packningen också? då det låg packnings massa från början.
Nytt UX

Vi håller oss i denna tråd. https://ww[…]

Volvo car UX

Hur kommer det sig att ni ändrar fläkt o[…]

Xenonljus xc60

Dessa köpte jag https://www.24.se/fordon/bilt[…]

Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intr[…]