Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Oscarr skrev:Är det nån här som vet om det är gjutjärns eller aluminium block på d5?
Har läst nånstans att om det är aluminium så finns det risk att gängorna i blocket pajjar när man tar av toppen och drar dit den igen....
Någon som kan bekräfta detta?
Visst kan gängorna i ett aluminiumblock bli förstörda, Det kan hända redan när man lossar skruven om man har otur.
Hur vanligt det är att det händer på Volvomotorer vet jag inte.
Skulle det nu hända så är det inte svårare än att man monterar en insatsgänga typ Helicoil.
Jag har reparerat rätt mycket dåliga gängor i aluminium med insatsgängor när jag skruvade flygmotorer och det är inga problem alls, Det funkar klockrent bara man är noggrann.
hollan skrev:aluminium block och topp ja drar gängor vid återmontering nä inte om det dras med rätt moment visst bränner dom på med mutterknackaren så men de kan jag inte tänka mej att en volvo verkstad gör
Jag kan inte tänka mig att någon mekaniker drar ett topplock med mutterdragare. Snacka om självmål isåfall.
Uppdatering: Cylinderfodret hade inte sjunkit då hela blocket är helgjutet, det hade dock blivit "krokigt" och lett till läckage, nu är en helt ny motor monterad och kylsystemet spolat 2 ggr, innan andra spolningen hade bilen svårt att komma upp i temp, men det är löst nu.

Dock är kylvattnet fortfarande svart. Hur många spolningar krävdes för er som också fått olja i kylsystemet ?
Tror ni den lilla delen olja och sot som finns kvar i kylaren kan vara skadligt för packningar och packboxar vid t.ex vattenpumpen etc?
Oscarr skrev:nej nej bilen har varit fixat länge, jag har inte uppdaterat bara... men var utan bil ungefär 5-6 veckor..
Ok skönt att ha flera bilar i ett sådant läge, Vad kostade kalaset?
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]