Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av drpeel
Har just köpt en Volvo 850 GLT 2,5 96:a och är väldigt nöjd med det mesta. Som nybliven Volvoägare ville jag fördjupa mig i ämnet och när man köper en 96:a så kan det vara kul att läsa om andra Volvoägares erfarenheter om liknande modeller.

Min 855 GLT går hur bra som helst och min undring efter ett antal timmar på detta forum är, finns det bara problem som diskuteras? Det måste ju finnas massor av positivia erfarenheter också. Eller? Är 850 en problembil?. Har jag missat alla + inlägg.

Jag njuter stort av min körning i min nya Volvo 855 GLT (och det efter att ha varit en stor Volvohatare sedan typ 5-års ålder)
Användarvisningsbild
av dahumbug
Precis som du själv skriver så är säkert merparten av de som är inne på detta forum nöjda Volvo-ägare. Dock har Volvo problem precis som alla andra bilmärken. Vissa är pga rent slitage medan andra, enligt mig, beror på konstruktionsmissar. Som sagt, alla bilar har sina positiva och negativa sidor.

Att man på ett forum hamnar i diskussioner kring problem istället för att man pratar om sakerna på bilen som fungerar klockrent är ju ingen slump. Det som fungerar bra och som man är nöjd med är ju inget som påverkar bilens prestanda i en negativ riktning, tvärtom. Därför tror jag att man med automatik diskuterar problem som upptått med bilarna. Och som sagt, detta står inte i kollisionskurs med att man är en nöjd Volvoägare!

Jag hoppas du förstår min syn på det hela, det finns säkert många andra också. Avslutningsvis vill jag välkomna dig till forumet och ser fram emot ditt första "probleminlägg". Det kommer förr eller senare, hur nöjd du än är med bilen!
:wink:
Användarvisningsbild
av Hot Chilli
drpeel skrev:Har just köpt en Volvo 850 GLT 2,5 96:a och är väldigt nöjd med det mesta. Som nybliven Volvoägare ville jag fördjupa mig i ämnet och när man köper en 96:a så kan det vara kul att läsa om andra Volvoägares erfarenheter om liknande modeller.

Min 855 GLT går hur bra som helst och min undring efter ett antal timmar på detta forum är, finns det bara problem som diskuteras? Det måste ju finnas massor av positivia erfarenheter också. Eller? Är 850 en problembil?. Har jag missat alla + inlägg.

Jag njuter stort av min körning i min nya Volvo 855 GLT (och det efter att ha varit en stor Volvohatare sedan typ 5-års ålder)
Jag är OXÅ nybliven Volvoägare som är helnöjd och superglad för min Volvo :lol: Men det utesluter ju inte att det uppstår fel.
MEN inte lika mycket fel som min förra bil Ford Scorpio 98:a :oops:
Mvh Hot Cholli
Användarvisningsbild
av drpeel
Nä, jag inser självklart att problem kommer att komma. Men än så länge är jag glad och nöjd och vill knappt slita mig från ratten.

Min tidigare bil var en Hyundai Sonata 96:a där motorn totalhavererade efter knappt 16000 mil. Inte roligt. Nu ska jag köra svenskt, mycket för att det finns otroligt mycket bättre serviceförutsättningar för en Volvo i Sverige än en Hyundai. Hyundaiservicen var under all kritik. Så jag är en stolt nybliven Volvofrälst. Trots de problem som med all sannolikhet kommer.

Trevligt forum att kolla runt i. Har läst mycket om AC-problem. Min fungerar nu, men skulle den börja krångla verkar det jobbigt.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
drpeel skrev:Har läst mycket om AC-problem. Min fungerar nu, men skulle den börja krångla verkar det jobbigt.
Min funkar alldeles utmärkt den med! Den fylldes -96, jag bytte torken och fyllde om den förra året. Det är det enda som är gjort med den. Bilen är en -92'a som rullat dryga 33000 mil. Jag är helnöjd!
Användarvisningsbild
av drpeel
Tack för tipste Busta_Hymen. Jag ska kolla upp det om AC'n börjar svikta. Men påfyllning är väl inte helt okontroversiellt. Eller?
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
drpeel skrev:Tack för tipste Busta_Hymen. Jag ska kolla upp det om AC'n börjar svikta. Men påfyllning är väl inte helt okontroversiellt. Eller?
Näe, det var mest för att belysa att det faktiskt finns aggregat som håller ihop, även om man läser om massa problem. Lycka till med nya kärran! Med till visshet gränsande sannolikhet kommer du att få fortsätta vara nöjd :)

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]