Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LordVader
Lånade hem en XC60 D3 AWD igår och jisses vad besviken jag blev... Stötig med 18" hjul!! XC70 med 17" svävar på moln jämfört med 60:an, i alla fall enligt min känsla och på våra ganska dåliga vägar, så innan fredag ska jag ha bestämt mig om en ny XC70 D3 AWD.

Vad säger ni? Synpunkter mottages tacksamt av kanske blivande Volvoägare! :D

XC70 D3AWD Summum
Automat
Ice Vit
Teknik High Performance
Driver Support
Herrgårdsvagnspaket 2
Volvo on Call med parkvärmare
Softbeige läder
Panel Classic Wood
Färganpassad ratt classic wood
Side Scuff Plates
Stänkskydd, lastlåda och gummimattor så klart
Continental ContiIceContact på Cecino fälgar (Volvo original)
Sjukt dyrt...
Försäljningspris 477.600 kr
Netto 420.300 kr
rabatt 12% efter hårda förhandlingar (hur man än ser det blir man ju "lurad" :wink: )
Ser bra ut men kanske inte riktigt färg och interiör jag skulle välja men det är ju ditt val :D Du kanske valt det men glöm inte drag till bilen, behöver man alltid då och då, oavsett om det gäller dra släp eller hänga på cykelställ.

Men det är som du säger sjukt dyrt, inte funderat på en lätt begagnad 2011 eller 2010? Jag var själv inne på en XC70 D3 FWD 2012 först men man tappar sjukt mycket cash första tiden och slog till på en välutrustad 2010 D5 AWD med herrgårdvpkt 2 samt Driver Support för 100 000 SEK mindre än det du ska ge. Visst 2012 har ju en del nyheter och nytt är ju nytt men mycket pengar det handlar om.
Thebobboy skrev:Ser bra ut men kanske inte riktigt färg och interiör jag skulle välja men det är ju ditt val :D Du kanske valt det men glöm inte drag till bilen, behöver man alltid då och då, oavsett om det gäller dra släp eller hänga på cykelställ.

Men det är som du säger sjukt dyrt, inte funderat på en lätt begagnad 2011 eller 2010? Jag var själv inne på en XC70 D3 FWD 2012 först men man tappar sjukt mycket cash första tiden och slog till på en välutrustad 2010 D5 AWD med herrgårdvpkt 2 samt Driver Support för 100 000 SEK mindre än det du ska ge. Visst 2012 har ju en del nyheter och nytt är ju nytt men mycket pengar det handlar om.
Glömde fast drag, det ingår i summan.

Kloka ord du skriver! Anledningen till att jag fastnat för 2012 års modell är Sensus, lite lägre utsläpp och bränslekostnad, men det motiverar ju aldrig det högre priset mot begagnat. Värst är ju tappet nästa gång man ska byta..... :cry:

Angående inredningen så är det beslutsångest som vanligt. Antingen Espresso klädsel (brun) och FeatherLine inlägg (snyggt utan kors hit å dit) med ljus ratt, eller helljus inredning med classic wood.

Svårt!! ??:-/
Jo jag var väldigt sugen på en 2012 pga av Sensus, City Safety, nyare motorer med billigare skatt, förbrukning etc. Var i princip minuter från att köpa en tills jag sansade mig lite. Köper man ny XC i den prisklassen du beskriver så är det antingen tjänstebil eller så har man gott om pengar :) Det är ju helt upp till var och en vad man vill ha. Jag stod och vägde mellan begnad och ny ända tills jag hittade min begagnade jag har nu. Jag letade noga och mycket och fann till slut en som visserligen gått några mil men nybilskänslan fanns kvar!

Så om du bortser från själva faktumet att det är en helt ny bil med Sensus, City Safety o allt annat som kommer med en 2012, är det värt de 70'-100' extra? Jag resonerade som så att jag tar en lätt begagnad nu och om några år tar jag en begagnad 2012 el 2013 och som tappat den första stora värdeförlusten. Då har kanske även barnsjukdomarna kring Sensus etc blivit avhjälpta.

Sorry om jag sätter griller i huvudet på dig. Jag vet att du bara vill höra "go for it" men stanna upp lite, tänk efter och ta beslut därefter. Du kan ändå få en jäkligt fin bil från 2010 el 2011. Kolla bara noga så tror jag du hittar en bra. Men har du cash och 100 000 är piss i nilen så kör på en 2012.

Angående inredningen var jag hela tiden ute efter en mörk inredning pga barn. Allt skit syns direkt på en ljus interiör och jag tycker helt enkelt att mörk inredning för min del är behagligare för ögat. Featherline e snyggt oxå.....hade jag behövt välja mellan de två du angav så hade jag tagit espresso.
Nu gav du mig något att sova på..! Du har rätt i allt, det förståndigaste är att leta efter en begagnad med motsvarande utrustning. Det är ju trots allt mycket pengar, även om nytt är nytt...

Ska sova på saken med inredning och årsmodell , tack för ditt svar och åsikter!!
Jag väntar på samma bil - förlåt, en likadan - som LordVader har i kikaren så när som på färger och vissa utrustningar. Tyckte priserna på begagnade XC70II inte var så mycket lägre som man hoppats. Det verkar som om XC70II håller procentuellt högre andrahandsvärde än V70II, stämmer det? Med nya bilar följer också fördelar som lägre försäkringskostnad 3 år, ca halva priset på automatlådan och fria vinterhjul på originalfälgar (åtminstone när jag passade på), fabriksgaranti med full tid, möjlighet att utnyttja ramavtalsrabatt som inte går med begagnat osv. En begagnad vill man ju gärna (trots varudeklaration och MRF-ansluten säljare) testa på t ex M-station vilket kostar några tusen. Plus att det borde gynna andrahandsvärdet att man är ensam ägare när det blir dags. Och går man bland begagnat tillbaka till MY10 så missar man väl bl a den påtagliga förbättringen av automatlådans funktion.
Absolut har du ju rätt med att det kommer med en massa fördelar med en helt ny. Just nu är det även fördelaktiga erbjudanden men ex halva priset på en automat är ju rätt lite i jämförelse med vad du tappar initialt på en ny bil. Gällande det "viktigaste", garantier, så fick jag en begagnatgaranti som gällde 2 år/2000 mil från Volvohandlaren och var i klass med en nybilsgaranti. Så där försvann nästan en stor del utav fördelarna med en ny. Men visst är det en hel del fördelar med en ny, inget snack. Men jag jämför ju allt med vad du tappar i värde det första eller följande åren.

"Måste" man inte ha ny så tycker jag det finns all anledning att kolla på begagnade. Bara för att det är en 2010 el 2011 så betyder det inte att den är skitkass och att en 2012 utklassar den i allt. Förbrukning i bränsle, automatlådans bättre växlar etc är ju rätt marginella i sammanhanget om man diskuterar ekonomin i dess helhet i bilköp.

Självklart skulle även jag vilja ha en helt sproilans ny 2012 men då jag inte hade 100 000 extra och inte ville låna det heller så fick det bli en mycket bra 2010. Allt handlar i slutändan om hur mycket pengar man känner man vill och kan lägga på bilköpet. En bilaffär är i slutändan en kass affär hur vi än vrider och vänder på det. Det handlar bara om att gör en så minst dålig affär som möjligt :D
Användarvisningsbild
av Guligan
Tarsiger skrev: Det verkar som om XC70II håller procentuellt högre andrahandsvärde än V70II, stämmer det?
Ja så har det åtminstone varit, XC70 har legat någon procent högre än V70.
Köpte en v70 ocean race i maj månad i år en 09 2.5 FT hade gått 4900mil tyckte att den var helt underbar och det var den var en momentum. Men jag och min sambo föll på färgen och den ljusa inredningen......

Men vi har två stora och varje gång man satte in dem så tänkte man blir det repor på bakskärmen blir det smuts i bilen och i skog och mark ville man inte ut för att då blev bilen skitig.....

Nu till hösten bestämde min tjej sig för att köpa en häst och det innebär att vi kommer köra mycket på grus vägar m.m med hästsläp....

Hjärnan började jobba och jag började titta på beg xc70 09-10, tittade på bilar som gått runt 5000mil och jag tycker dem är dyra. Skulle jag byta bil så hade jag bestämt mig för att behålla den i minst 10år.....

Såg sedan att dem sålde ut MY11 D3 AWD för 379.....åkte och tittade hos en annan firma och där skulle jag få en 12a för samma pris. Det hela slutade med att en ny xc70 D5 awd automat.....fick prisförslag på en D3 men det skiljde bara 24000 för att få en D5 plus polestar....det hela slutade med en Volvo xc70 D5 awd aut med polestar....

Hade jag varit dig hade jag tagit D5an med dem pengarna man ändå måste lägga så är det inte stor skillnad för att få en betydligt starkare motor.
Jag har ljusbiege interiör och classic wood. Grymt nöjd. Har det på andra bilen i rad nu. Jag har tre döttrar varav två gått på ur och skur-dagis och de är hur leriga som helst när man hämtar dem men lädret är riktigt lätt att hålla rent. Bara att torka av.

Kring utrustning så är subwoofern ett riktigt billigt tillval. Gör enorm skillnad om man lyssnar mycket på musik. Tyvärr kunde jag inte välja det i denna bilen (gasbil) men har haft det i de två bilarna innan.

En annan billig sak som är grymt praktisk är solglasögonhållaren vid förarsidan. Har alltid mina glasögon sittande där och använder den året runt.

Titta på min gamla bil och den nya. Båda har samma interiör men den nya har sensus. Tittar man först på den gamla och sedan den nya så är det stor skillnad. I synnerhet om du har classic wood. Som ddu kan se är det mycket mer trä i den nya mittkonsolen. Jag gillar också sensus-gränssnittet. Mycket bättre på att hantera stora mängder musik.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]