Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Skulle köra ivär med s60 och som vanligt så bromsar jag alltid till lite bara för att vara säker att bromsarna tar. (Gammal vana)
Bilen vibrer till o klonkar lite på höger framsida. Går ut o kollar men allt verkar ju bra.
Det fortsätter så till jag ska köra hem . körsträckan är väll max 4 km det jag kört. Kör in i garaget o bilen bara lägger av. Det rasslar till ordentligt o den stannar till o vägar röra på sig. Spelar ingen roll vilken växel jag har. Hatighetsmätaren rör på sig men bilen rör inte på sig. Antispinlampan lyser o de låter som om antispin går in.. Eftersom jag står i mitten o blockerar resten av bilarna som vill köra in så försöker ja putta bilen me lite hjälp av grannen som råka vara där. inget bilen rör sig inte en mm.
Går runt bilen o ser detta.

http://i267.photobucket.com/albums/ii30 ... G_0809.jpg

Denna härliga bult ligger 2 meter från bilen. Tittar på fälgen o ser att bromsskivan hänger nästan.
Lyfter bilen lossar däcket o bromskiva o allt nästan faller ner.
Bärgare till bilia som byter ut navet för en "billig" peng. Undrar bara hur denna bult kan gå av o hamnat 2 meter från bilen.. Inte så vanligt enligt bilia...
Användarvisningsbild
av Perra83
Bulten på bilden är den till drivaxeln?

Navet sitter ju i spindeln och skivan sitter med en skruv och bultarna till fälgen håller allt mot navet. Har du ingen bild på helheten?
Användarvisningsbild
av greeeken
Perra83 skrev:Bulten på bilden är den till drivaxeln?

Navet sitter ju i spindeln och skivan sitter med en skruv och bultarna till fälgen håller allt mot navet. Har du ingen bild på helheten?
Du har helt rätt det är bulten som sitter på axeln.
Nej tog aldrig en bild på helheten tyvärr.
av Provocative
Typisk konstruktionsmiss. En gänga SKA alltid vara begravd i hålet eller med hjälp av bricka. Annars blir det brottanvisningar, precis som du fått. Att skallen ser stukad ut är däremot förvånande. Att en bult går av på det sättet beror ju på att den blivit belastad/fått ett slag vilket borde vara omöjligt med tanke på hur den sitter. Nu är jag en förvirrad Peter :???:
Användarvisningsbild
av greeeken
Den borde med andra ord suttit lös? Senast jag gjorde nått på den sidan varn när jag bytte till sommardäck men då är man ju inte där o skruvar precis på den bulten
av PeterR
Eller så är bulten alldeles för hårt åtdragen från början, ser ju ut som diametern närmast bultskallen är deformerad, den är ju betydligt tunnare där.
//Peter
av joakim__
Bulten har gått av för navet gått söner hjulet och bromskivan blir ju inte lösa för man tar bort drivaxel bulten . Troligt vis har navet spruckit utanför lagret så hjulet och bromsskivan lossnat.
av LaRy
Jag vet andra som råkat ut för detta, utan lagerproblem. Denna bult är lite speciell. För det första får den aldrig återanvändas om den lossas. Den nya bulten är dessutom försedd med gänglåsning. Momentet på denna bult är högt i förhållande till dimensionen, om man följer instruktionerna. Jag grovkollade medan jag drog bulten enligt anvisningar, jag har för mig att det låg på 120Nm.
Hur fungerar ett sådant här butlförband:
Med stor sannolikhet har konstruktören tänkt sig att bulten skall förlängas (i princip användas som en fjäder), det är därför den även har en lång hals. Genom att dra den exakt 90 grader (tror jag att det var) vet man även förlängningen som ger en förspänning. Man vet exakt gänstigning per varv.Sådana bultar återgår ej i sin längd om de lossas, om de lossas måste de bytas. Skulle en sådan bult åter dras enligt anvisningar, kommer den att förlängas ytterligare. Nu är man farligt nära brottgränsen som leder till den skada som bilden visar.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]