Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Detta gäller 850 glt -97. Igår kom jag hem från en 25-milaresa, ställde bilen några timmar och när jag startade hördes ett ordentligt dovt vinande som följde med motorns varvtal. Körde in i garaget 300 meter bort, oljudet blev kanske lite värre på några minuter.

Idag tog jag bort aggregatremmen och startade utan, lät den gå några minuter och jag är ganska säker på att oljudet är borta.

Dock hördes ett "klick" efter ca 30 sekunders gång och då ett svagt vinande, men jag fokuserar nu på aggregatremmen, låter det rätt?

Kände på remskivorna, löprulle/spännrulle gick lätt, inget glapp att prata om.
AC-pumpen gick lätt, och servopumpen också, trots lite kännbart glapp. Hur mycket glapp får det vara?
Generatorns remskiva gick trögt att vrida runt för hand, men inte svårt. Kändes lent och fint att vrida runt trots lite tröghet. Antar att det ska vara så?

Min plan nu är att köra tills det blir värre och låta felet ge sig till känna, och hitta en slangstump och försöka lyssna under tiden.

Låter detta sunt? Andra tips?
Tack på förhand!
Senast redigerad av 2 taxi, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av taxi
Uppdatering:
Kom på vad klicket var; luftpumpen så klart :roll:
Och det här med slanglyssning var inte min grej, hörde inget som utmärkte sig när jag hängt på remmen igen..
Så min bästa gissning blir servopumpen med lite glapp i remskivan, lyssnar jag utan slang tycker jag också att oljudet kommer därifrån.
Men jag åker ett tag till så får jag se vad som händer!
Användarvisningsbild
av goransson89
Ändras ljudet om du använder mer ström? T.ex slå på helljus,bakrutevärme, full fläkt, rumvärme osv.osv samtidigt.. Blir ljuder värre då är det nog generatorn :)
Användarvisningsbild
av taxi
Tack, det kan jag prova när jag åker hem från jobbet. Återkommer!
av *pettson*
Dom flesta minns spännrullen. Men ingen verkar minnas brytrullen som sitter längre ned. Kontrollerat brytrullens skick?
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har läst på, du har skrivit just det i en gammal tråd som jag hittade :D
Brytrullen rullade lätt och hade inget glapp, precis som allt annat. Utom servopumpen som iofs rullade lätt men glappade, jag kunde alltså vicka på remskivan några millimeter fram o tillbaka. Vet inte hur jag annars kan testa sakerna? Men som sagt, jag kör på så lär jag väl märka vad som bränner av remmen :shock:
av *pettson*
Servopumpen ska absolut inte vara så glapp :shock: Men om det är den som låter eller inte kan jag inte avgöra härifrån tyvärr. Bara lyssna och åter lyssna som gäller.
av Kena
Det kan inte vara startmotorn som kärvade i "startläge" och följde med?
Användarvisningsbild
av taxi
Nej, jag misstänkte nästan att det inte ska vara glapp egentligen, och ljudet kommer därifrån, eller möjligtvis generatorn. Det låter förresten som en överansträngd servopump, kom jag på idag..
Användarvisningsbild
av taxi
Jaha, tur att servopumpen inte var dyr; Har bytt nu och samma ljud fortfarande så då måste det nästan vara generatorn i alla fall. (Bra gissning, goransson89!)
Nu litar jag lite mindre på min felsökningsförmåga så den får gå tills det blir extra super-övertydligt att det är just generatorn.
Nån som vet om det går att byta lager i generatorn?
(Begagnad servopump säljes billigt, orkar inte byta tillbaka :( )
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]