Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emastar
Sen nån månad tillbaka har min V70N börjat klonka ordentligt i höger del av framvagnen.. Var en som sa till mej att det är krängningshämmarn som är slut.. Min fråga är nu, krängningshämmarn är det samma som stabilisatorsstag? ? För flera stycken på olika forum säger att det är lätt att byta krängningshämmar, men kollar man i haynes bok så är det allt annat än snabbt och lätt..... Så vad är vad och vad ska jag byta?
Användarvisningsbild
av Vojje
Varför skulle det klonka av sliten krängningshämmare om man kör normalt d.v.s. hyffsat rakt fram i laglig hastighet?
Användarvisningsbild
av MartinS
Många tror att krängningshämmarstagen helter krängningshämmare, därav förvirringen. De stag som du menar är de stag som fäster krängningshämmarens ändar med fjäderbenet. De är lätta att byta, att byta kräningshämmare är en större operation.

Det vanligaste är att det är dessa stag som behöver bytas, men det kan också vara något helt annat, t.ex. fjäderbenslager.

/Martin
av emastar
Klonkandet kommer när man kör i håler eller små gupp. Inte på "rak vanlig" väg, bor på landet så det blir en del klonkande..

Men om jag byter stagen så har jag iallafall kommit en bit på väg. Slutar det klonka så gör det, annars får jag fortsätta mitt sökande.. Ska jag byta båda stagen fast att det bara är ena sidan som klonkar?
Användarvisningsbild
av dave
Goddag. Jag skulle även kolla hur spindelleden mår, har den börjat o ge sig så klonkar det som du beskriver.

Dave
av emastar
spindelleden byttes i våras så det ska inte vara det som är problemet.
Användarvisningsbild
av dave
Ok, då är risken mindre att det är den då :)

Nästa är fjäderbenssäte som tidigare nämnt alt att gummit på fjädern har kommit löst, då kan det klonka. jag satte dit vanligt slang. Hoppas det löser sig!

Dave
av emastar
men ska jag byta på båda sidor när det börjar ge sej på ena.. Eller räcker det att byta på den utsatta sidan?
Användarvisningsbild
av Vojje
Det är nog upp till dig :P .
Beroende på plånbok och hur kul du tycker det är att skruva.
Ett tips, byt vänster först. Annars blir det aldrig gjort :D .
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]