Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Ibland när jag ska iväg så hackar bilen, inte motorn utan bara bilen, hur man nu ska förklara det.

Det känns som däcken skulle vara ojämna. Det här känns också bara när man startat och ska iväg, efter det så märks det inte. Och det händer inte alltid. Bilen är automat.

Jag brukar alltid vänta tills motorvarvet sjunkit från det höga tomgångsvarvet på ca 1500-1800. Den går ju på det högre varvtalet i någon minut innan den går ner till normalt (när bilen är kall).

Det är lite svårt att beskriva fenomenet.
av Hemgårn
Hej. Däcken "sätter sig" ju om bilen står ett tag. Det kanske är det som du upplever som "hackigt"? De rätar ju ut sig vart efter du kör. Kanske är det så enkelt?!
av haxpet
Men det känns redan efter en dag på jobbet.

Nog för att däcken börjar bli slitna (rullar nog sista sommaren), men dom är ju bara några år gamla.

Men jag ska kolla trycket.
av perjak
Jag har ett liknande fenomen. Men jag kan uppleva vissa vibrationer även när jag kört ett bra tag. Men som du beskriver det, oftast känns det mest när bilen stått över natten. Jag har till och med stannat för att kolla så ingen vandal varit där och försök knycka hjulen under natten.

Verkstan har lossat samtliga däck från fälg, satt dit igen och ballanserat om. Ingen större skillnad, men vibrationerna "ute på vägen" har minskat men inte försvunnit.

Det lustiga är att med vinterdäcken HAKKA 4, 205/55/16 kändes inte ett spår av detta men när jag satte på de splittnya sommardäcken, Sport Contact, 215/45/17 så började hoppandet.
av Frigge
Jag tycker det låter som koppling !
Kanske den gått varm någon gång ?

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
du får beskriva det där lite bättre!

däcken inehåller några ett nylon lager, en bit inanför slitbanan. Den här nylonen formarsig & det är i denna man får "stå plattor" men nylonet formar lätt omsig & blir runt igen efter nån kilometer
Användarvisningsbild
av Crille
Frigge skrev:Jag tycker det låter som koppling !

/Fredrik
Han hade ju automat :wink:
av Frigge
Crille skrev:
Frigge skrev:Jag tycker det låter som koppling !

/Fredrik
Han hade ju automat :wink:

Hehe....... Inte läs kunnig :lol:

/Fredrik
av haxpet
CarMan skrev:du får beskriva det där lite bättre!

däcken inehåller några ett nylon lager, en bit inanför slitbanan. Den här nylonen formarsig & det är i denna man får "stå plattor" men nylonet formar lätt omsig & blir runt igen efter nån kilometer
Man kan ju hoppas att det är däcken, dom börjar ju bli rätt så slitna.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Det är väl det fenomenet som kallas 'morgonsula'. Har för mig att det står om det i instruktionsboken t om :)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]