NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrnilsson
Igår morse när jag skulle köra till jobbet så satt jag mig i bilen starta den och börja backa ut ifrån garage uppfarten sen tvär dog den.. försökte då starta den igen och hör att start motorn snurrar som vanligt men motorn tänder inte, har inga felmeddelande i displayn.
Har låtit bilen stå övernatten och testade på nytt idag med samma resultat (provade även dra igång disel värmaren några minuter men det hjälpte inte heller) :( . Någon som varit med om samma problem??

Känns som om jag får ringa volvo assistans och bärga den till volvo verkstaden på måndag.
Användarvisningsbild
av Vojje
Öppna huven. Lokalisera pumpen, som drivs av vevaxeln via rem. Är remmen hel, kolla remspänningen och ifall det fattas kuggar på remmen.
av cgpo
Det låter som att motorn inte får något bränsle. Jag hade en 9-5a med liknande problem. Bilen tvärdog på väg till fjällen. Det visade sig att bränslepumpen kärvade. På 9-5an satt en ventil på bränsleröret strax ovanför motorn. Jag tryckte in ventilen men det kom inte någon bensin. Vet inte om det finns någon typ av ventil på V50 2.0D men värt att kolla.
Användarvisningsbild
av Vojje
OK! Verkstaden luftade alltså systemet, men varifrån kom luften och byttes några delar. :P
Användarvisningsbild
av Vojje
mrnilsson skrev:Det var luft i bränsle systemet, bilen funkar nu :) hämtas på verkstan imorgon bitti
Orsaken var tydligen hemlig :shock: .

Vad tror expertisen på forumet om ni får/kan spekulera? Luftläckage kring en spridare?
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]