Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maggan68
Har köpt biltemas kodläsare obd11. Den läser av 2 felkoder som jag även fått hos bilprovningen, dock repeteras den så det blir 4 felkoder. Problemet är att den inte raderar dom, har försökt ett flertal gånger.Den frågar om koden ska raderas och jag trycker erase, strecken kommer som dom ska men sen är den kvar ändå. Någon som haft samma problem? Lönar det sej att byta eller ska man ge upp och lämna tillbaka den? Bilen är en v70 140 hk -03.
av Provocative
Har själv Biltemas och kan inte klaga på den. I mitt fall så har jag en spökande solenoid som felet kommer o går på. När jag raderar felkoden så slocknar motorlampan och bilen går som skrutt fram till lampan tänds igen. Så att radera en felkod innebär inte att felet är fixat. Den kommer tillbaka om du raderar o kör vidare med det fysiska felet. Hoppas detta besvarade din fråga.
av maggan68
Jag vet att felet inte försvinner med felkoden, men felet är bara ibland, kod P0106. På besikningen var motorlampan släckt men koden står kvar så då blir bilen inte godkänd bara för att koden finns kvar och tydligen kan man råka ut för att byta en del saker innan dom finner orsaken = dyra reparationer på verkstan. Avgasvärderna är 0.0. Jag antar att det är felkodsläsaren som är fel och provar att byta den , eftersom din raderar :)
Användarvisningsbild
av Vojje
maggan68 skrev:Har köpt biltemas kodläsare obd11. Den läser av 2 felkoder som jag även fått hos bilprovningen, dock repeteras den så det blir 4 felkoder. Problemet är att den inte raderar dom, har försökt ett flertal gånger.Den frågar om koden ska raderas och jag trycker erase, strecken kommer som dom ska men sen är den kvar ändå. Någon som haft samma problem? Lönar det sej att byta eller ska man ge upp och lämna tillbaka den? Bilen är en v70 140 hk -03.
Jag tycker absolut att du ska lämna tillbaka bilen omedelbart. Oacceptabelt att sälja produkter med uppenbara problem.

Stå på dig bara och kräv en annan bil som fungerar :x .
av kamilenski
:D
av Provocative
maggan68 skrev:Jag vet att felet inte försvinner med felkoden, men felet är bara ibland, kod P0106. På besikningen var motorlampan släckt men koden står kvar så då blir bilen inte godkänd bara för att koden finns kvar och tydligen kan man råka ut för att byta en del saker innan dom finner orsaken = dyra reparationer på verkstan. Avgasvärderna är 0.0. Jag antar att det är felkodsläsaren som är fel och provar att byta den , eftersom din raderar :)
Men den raderar bara om felet försvinner vilket det gör för mig. När tändspolen var rökt så kunde jag, liksom dig inte få bort koden utan att reparera. Kollade din felkod. Tyvärr så hittar jag bara info på engelska som blir grejiska när jag läser. Men kanske någon annan kan försöka förklara:
http://www.obd-codes.com/p0107
av m2c
Jag tycker det låter som om sensorn behöver bytas. Koden sätts säkert tillbaka av bilens dator så fort du vrider på tändningen och den märker att den inte får kontakt med sensorn.
av maggan68
Jag har nu bytt kodläsare men problemet är detsamma, det går inte att radera. Jag hade bilen hos en bilmek för ett år sedan, han hade en laptop med sej och raderade felkoden, sen dröjde det 2 veckor innan den kom tillbaka, han sa att det är ett problem som bara kommer ibland, så det känns onödigt att lämna in bilen på en dyr reparation , då avgasvärderna är bra och det hade med det att göra sa han. Då man inte har bilen på , bara tändningen på när man läser av, så tycker man att det borde gå att radera, det finns ju inga avgaser när motorn är avstängd. kopplar jag bort batteriet en stund så släcks motorlampan och är släckt 1-3 veckor, men jag antar att koden finns kvar.....nån som vet??? Tacksam fär svar
Användarvisningsbild
av Vojje
maggan68 skrev:Jag vet att felet inte försvinner med felkoden, men felet är bara ibland, kod P0106. På besikningen var motorlampan släckt men koden står kvar så då blir bilen inte godkänd bara för att koden finns kvar och tydligen kan man råka ut för att byta en del saker innan dom finner orsaken = dyra reparationer på verkstan. Avgasvärderna är 0.0. Jag antar att det är felkodsläsaren som är fel och provar att byta den , eftersom din raderar :)
Blir bilen underkänd för att det finns en latent felkod? Jag har aldrig varit med om att Bilprovningen läst felkoder.

Jag skulle möjligen förstå att de gör det om motorlampan lyser, men om den inte gör det ....

Annars stämmer klart det som m2c skriver. Men varför lyser inte motorlampan om sensorn är kass :???: .
av hamre
Vojje skrev:
Blir bilen underkänd för att det finns en latent felkod? Jag har aldrig varit med om att Bilprovningen läst felkoder.

Jag skulle möjligen förstå att de gör det om motorlampan lyser, men om den inte gör det ....

Annars stämmer klart det som m2c skriver. Men varför lyser inte motorlampan om sensorn är kass :???: .
Jo bilprovningen har börjat läsa felkoder på bilar över en viss årsmodell. Gjorde dom för mig när jag besiktade senast.
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]