Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hot Chilli
Hej :!:
Jag har precis köpt en 855 T5:a 1995.
När halvljuset är tänt lyser två lampor :D
Men när jag tänder hel ljuset släcks halvljuset :???:
då lyser ju bara två lampor :x (Fast lite starkare)

Borde inte halvljus bli en del av hel ljuset :?:
Ska det vara så eller är det något fel på min fina T5:a

Tacksam för svar

Hot Chilli

PS: Jag tycker detta forum är det bästa forum som finns :D
Användarvisningsbild
av calle_g
De ska lysa alla fyra på helljus, dvs. halvljuset jämt och helljuset när det tänds. Är det en importbil du har, det är olika regler i olika länder.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Alla fyra lyser bara när du ljustutar. Anledningarna till att inte halvjuset lyser när du har helljuset på är två: Dels så blir effekten av fjärrljuset sämre om du har halvljuset på, halvljuset nära bilen är för starkt för att du ska kunna se hela fjärrljusets längd. Den andra anledningen är att det skulle bli för varmt, reflektorn skulle skadas.
Användarvisningsbild
av Hot Chilli
Busta_Hymen skrev:Alla fyra lyser bara när du ljustutar. Anledningarna till att inte halvjuset lyser när du har helljuset på är två: Dels så blir effekten av fjärrljuset sämre om du har halvljuset på, halvljuset nära bilen är för starkt för att du ska kunna se hela fjärrljusets längd. Den andra anledningen är att det skulle bli för varmt, reflektorn skulle skadas.
Tack!
Det tycker jag verkar troligt :)
av akre
Det kan nog vara olika från land-land och modell-modell.

Min S70 lyser alla fyra. På gamla 740 lyser bara 2st utom då man "ljustutar".
Användarvisningsbild
av calle_g
Om bilen har fyrstrålkastarsystem (d.v.s. separata reflektorer för hel- & halvljus) så ska alla fyra lysa samtidigt vid helljus. Kollade igårkväll på min 850-96. Kollade även för nyfikenhetens skull på den XC70-03 som jag använder i jobbet och det är likadant på den. Om bilen däremot har H4 lampor som på en 740 (d.v.s. samma reflektor för hel och halvljus) så är det endast en tråd som lyser åt gången precis som Busta_Hymen skrev.
Användarvisningsbild
av Hot Chilli
calle_g skrev:Om bilen har fyrstrålkastarsystem (d.v.s. separata reflektorer för hel- & halvljus) så ska alla fyra lysa samtidigt vid helljus. Kollade igårkväll på min 850-96. Kollade även för nyfikenhetens skull på den XC70-03 som jag använder i jobbet och det är likadant på den. Om bilen däremot har H4 lampor som på en 740 (d.v.s. samma reflektor för hel och halvljus) så är det endast en tråd som lyser åt gången precis som Busta_Hymen skrev.
:D Tack för all upplysning och all tid du
tagit dej för att kolla upp detta 8)
Det får väll bli extraljus då för orginal är ju inte
det bästa ljus jag sett :shock:

Mvh Hot Chilli
Användarvisningsbild
av Hot Chilli
calle_g skrev:De ska lysa alla fyra på helljus, dvs. halvljuset jämt och helljuset när det tänds. Är det en importbil du har, det är olika regler i olika länder.
Det är ingen import bil :)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.