NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V50 1.8F -08

Kommer ner till bilen 06.15 i morse för att åka till jobbet. Låser upp som vanligt och sätter mig bakom ratten.
Sätter i nyckeln och vrider om och det bara klickar till 2-3 gånger. Låter ungefär som blinkersen och det kommer från någonstans bakom instrumentpanelen.

Den varken tar bort eller sätter dit rattlåset när jag tar i och ur nyckeln. Bara det där jävla klickande ljudet. Det går även att snurra på ratten när nyckeln inte är isatt.

Börjar bli rätt så stressad vid det här laget men jag kutar upp och hämtar den andra nyckeln. Samma jävla sak med den. Så nyckeln är bevisligen hel om nu inte båda har gått sönder samtidigt.

Har även ett fint felmeddelande i displayen "Vrid ratten - Försök igen".. RIGHT!!!

För övrigt gick det att knuffa igång bilen utan några som helst problem nu när jag testade lite efter jobbet.

Detta har även hänt en gång tidigare men då har jag för mig att jag bara ruckade lite på ratten och tog ur å satte i nyckeln. Sen fungerade det. Tyvärr inte denna gång.
Kort å gott.. All elektronik i övrigt fungerar, rattlåset fungerar inte och bilen vägra starta med nyckel. Vad sjutton kan vara fel? Frågas, kom.
Om det är det som är problemet så skjuter jag mig själv.
Fast den tänder ju upp halvljuset fint, men nu när jag tänker efter så dimmar den ner det väldigt mkt när man försöker dra igång startmotorn.

Får se om jag kan få tag i nån med startkablar som kan assistera mig sen när regnvädret dragit förbi.
Inte speciellt konstruktivt att säja bara för att man fått ett elektroniskt fel på bilen. Då får du nog köpa en 80-talsbil utan elektronik för att vara säker.
Låter precis som någon här ovan säger.. Dåligt batteri testa att ladda det ordentilgt, stäng av allt som kan dra ström vid start stereo,ac och se om det funkar . Det kan ticka och rassla ganska rejält om batteriet är dött även så kan cd:n få ett eget liv och börja spela. Att byta batteri kan vara en enkel reparation.
Det tickande ljudet beror på att nyckeln är i ett läge mellan körläge och startläge.
Det beror på spänningar i rattlåset. Att ta ur nyckeln och rucka på ratten ska hjälpa.

Det blir till att byta tändningslås eller rattlås, om det inte går att justera.
Fel på tändingslåset , V50 har haft problem med detta och jag har själv fått hjälpa svärföräldrarna med samma problem , prova att rucka på nyckeln lite så brukar det funka , men hur som helst så är det nog dags för ett nytt tändningslås.
Fick samma fel på min v50 som väldigt många andra. Att displayen visade "nyckelfel - försök igen", trots upprepade försök hände ingenting och jag satte mig vid datorn och sökte. Då hitta jag förslag om att batteribyte i nyckeln kunde vara felet. Men batteriet är endast för fjärrstyrningen och påverkar inte nyckeln i låset. Ja många skriver att det är verkstad som gäller och jag beställde ett nytt lås och undertiden tänkte jag att jag skruvar ner skiten.
Så provade jag att banka in nyckeln lite med knytnäven och se på fan! bilen startade så jag kunde köra hem.. (Har köpt nytt lås nu så jag tänkte skruva isär det gamla för att se hur i helvete ett slag kan göra det bättre)

Det är inte omöjligt att byta ut det själv men man bör vara ormtjusare eller liknande då det är trångt och jävligt. (Har fotograferat mina ingrepp i bilen)
Tändningslåset kostade ~1700:- hos bilia och jag lyckades inte få det på någon goodwill eller liknande, förståerligt eftersom bilfan är ca 7 år gammal :P
Dock erkände gubben bakom disk att det va ganska vanligt och jag poängterade att det då kanske kunde vara en artikel som ska finnas hemma i alla lager.

Händer detta er så prova att banka in nyckeln lite men byt förfan låset.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw