Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenna!

Hade inne bilen på Volvo och fick ett nytt bromsok fram.
Tidigare har dessa ok lossats med en insex storlek 7mm.

Nu har det nya oket någon annan skum bult.
Det ser ut som att torx ska passa. T40 tror jag att jag testade med, men det är riktigt dålig passform på gränsen att verktyget ska slinta.

Vad är det för nyckel/bit till dessa ok-bultar?
Någon som vet exakt vad behövs så att passformen blir stum?

MVH
KaliZ
goransson89 skrev:Kan kanske vara samma som VAG bilarna anväder sig av? :)

http://www.kruztools.com/zzztripleww.jpg
Hmm, ja en sån rackare är det nog som jag ska ha fatt i! Tack!
Lyckades dra dit bulten precis lagom innan jag slant med min torx och rundade skruven fint.
Så nu ska jag köpa nya bultar. Kommer jaga fatt i insex i första hand så jag får samma som på andra sidan.
Tröttsamt att ha olika verktyg på höger och vänster sida.... i-landsproblem.
av *pettson*
Nyare och nyare. Dom var poppis för 20år sen på en del bilar, bland annat till topplock. Sen har det varit mellanperiod där dom suttit på topplock och i hjulupphängningar och nu är dom på G igen på svänghjul och till bromsoken.
Samtidigt började man lansera nya muttrar och skruvar till det inre i motorerna för några år sedan, 12kants skruvar.
Specialhylsor minsann, svåra att få tag i. Svindyra..
Men det är lurendrejeri och båg på hög nivå. Nu har ju alla slängt dom gamla 12 kants hylsorna till förmån för 6 kantshylsorna och då kan man göra så.
Det är nämligen dom gamla 12 kants hylsorna som nu är special och kostar skjortan...

Torx har länge varit använt i två olika varianter trots att dom flesta tror det bara finns en. Nämligen TORX och TORX PLUS.
Den ena med nåt rakare väggar i för bättre grepp. En nedärvd sak från flyget. (torx plus).
Det är en hel vetenskap att skilja olika varianter åt för att använda rätt verktyg.
*pettson* skrev:Nyare och nyare. Dom var poppis för 20år sen på en del bilar, bland annat till topplock. Sen har det varit mellanperiod där dom suttit på topplock och i hjulupphängningar och nu är dom på G igen på svänghjul och till bromsoken.
Samtidigt började man lansera nya muttrar och skruvar till det inre i motorerna för några år sedan, 12kants skruvar.
Specialhylsor minsann, svåra att få tag i. Svindyra..
Men det är lurendrejeri och båg på hög nivå. Nu har ju alla slängt dom gamla 12 kants hylsorna till förmån för 6 kantshylsorna och då kan man göra så.
Det är nämligen dom gamla 12 kants hylsorna som nu är special och kostar skjortan...

Torx har länge varit använt i två olika varianter trots att dom flesta tror det bara finns en. Nämligen TORX och TORX PLUS.
Den ena med nåt rakare väggar i för bättre grepp. En nedärvd sak från flyget. (torx plus).
Det är en hel vetenskap att skilja olika varianter åt för att använda rätt verktyg.
Så det är Torx Plus jag ska jaga fatt i då om jag tolkar dig rätt?
Har kikat runt lite utan framgång. :cry:
Nästa elbil från Volvo?

Den känns väldigt avskalad icke-Volvo, m[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]