Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stenkrossen
Hallå där Pettson (och alla andra med för den delen). :)

Nu har jag kollat och gjort rent jordpunkt vid växellådan,
Gjort rent både plus och minus polerna på batteriet.
Kollat den lilla tunna röda kablen vid plus polen.
Den satt fast.
Däremot tyckte jag inte att jag fick speciellt mycke gnista när jag satte dit batteripolsko.
Brukar ju spraka och blixtra rätt mycke annars. :D

Kollat alla vakuumgummislangar runt spjäll och tomgångsmotorn och dom var hela och såg fräscha ut.
Har inte hittat nått vacuumutag vid servon.
Däremot hittade jag någon form av vacuumklocka eller nått sånt under batterihyllan.
Kunde inte se så mycke men jag sprayade startgas och ingen förändring på motorn.

I dag på morgonen när jag skulle till jobbet så gick bilen fortfarande ojämt och hoppade fram på låga varv.
När jag skulle hem sen på eftermiddan så gick bilen någorlunda normalt.
Den misstände inte och hoppade inte på låga varv.
Däremot så känns den fortfarande trött.
Som om den skulle va helt igen sotad.
av *pettson*
stenkrossen skrev:Nä det tycker jag väl inte.
Har provat att sota ur den på gammalt hederligt vis genom att köra som en biltjuv men det verkar inte hjälpa.
Sota ur en katalysator som är täppt får du ett lycka till med. Är den täppt är det byte som gäller och inget annat.
Prova att lossa främre röret mellan grenrör och främre rör. Se om bilen går bättre. Går den bättre är det byte av katalysator. Du kommer förmodligen få felkod på sonden när du lossar röret men ignorera det och sudda den bara.
av *pettson*
stenkrossen skrev:Men borde inte det ha gett några felkoder om det va tätt då?
Nej allt i livet är inte uppkopplat mot nåt. Du har en årsmodell 1994. Senare årsmodeller har två sonder för att se så avgasreningen fungerar. Då kan man möjligen få en kod.
Användarvisningsbild
av Vojje
*pettson* skrev:
Nej allt i livet är inte uppkopplat mot nåt. Du har en årsmodell 1994. Senare årsmodeller har två sonder för att se så avgasreningen fungerar. Då kan man möjligen få en kod.
Jaså, är det därför man har två sonder. Jag som trodde det var för att man skulle behöva lägga ut dubbelt så mycket pengar för byte :???: .
av *pettson*
Vojje skrev:
*pettson* skrev:
Jaså, är det därför man har två sonder. Jag som trodde det var för att man skulle behöva lägga ut dubbelt så mycket pengar för byte :???: .
Förlåt om jag misslett dej. Såklart att en bilfabrikant monterar onödiga saker i bilen styrsystem som på flit gör att det kostar dubbelt så mycket.
Det måste vara varje konstruktörs våta dröm. Att se det som konstruerats i verkligheten, och gå sönder och kosta så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Ja, precis så är det :( . Det måste vara därför Volvo har motoriserade spjällhus, kassa LMM, spruckna tandhjul till ABS,

värdelös, klonkande framvagn, plastadaptrar som spricker till slavcylindern o.s.v.

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]