Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m.a.g
Har läst trådar här om vinande ljud från ACn men blev inte klok på vad som egentligen är normalt.
Har just provkört en 855 -96 där det hörs ett vinande ljud från mittkonsolen. Stängde av ACn och då försvann ljudet. Detta var alltså medans jag körde. När jag kört färdigt och stängde av bilen hördes detta ljud tydligt och avtog långsamt, som om ett tryck utjämnas. Att jag hörde det sämre medans jag körde berodde ju naturligtvis på alla andra ljud omkring.

Vad är detta för pysljud, vinande??
Har sett i annan tråd att detta är normalt...? Har aldrig hört detta tidigare i andra bilar (märken) med AC!

Finns det något vacumsystem som sköter automatiken? Tänkte om detta vacumsystem isf har en pysläcka...
Användarvisningsbild
av ketto
ja har oxå de pysljudet när ja stänger av AC:n, låtter som ett läckage tycker ja, men de ska va normalt som ja oxå har läst nånstans!
av AndreasGLT
Jag har också haft ett vinande ljud på min 855 -96. haft bilen i 3 år. i våras försvann ljudet, sorgligt nog samtidigt som funktionen på ac´n.
av m.a.g
Kan det vara så att spjället som reglerar varm resp. kyld luft är reglerat med vacum? Om det då är en läcka i någon slang eller anslutning i själva vacum-systemet kan det ju uppstå pysljud. Om sedan läckan blir för stor kan ju ljudet försvinna och även möjligheten att reglera om det ska komma varm eller kyld luft.

Eftersom jag inte äger bilen (än), utan bara provkört, kan jag inte göra mer felsökning själv. Ägaren visste inte vad det var men det hade påpekats vid service, fast han kom inte ihåg vad de sa att det berodde på.

Det verkar ju iaf inte vara något allvarligt så vida det inte påverkar och kan skada ACn, vilket isf kan bli en dyr reparation.
av akre
Det är orficeröret som låter när trycket utjämnas då kompressorn stängs av. Helt normalt...
av m.a.g
Hänger inte riktigt med på vilket rör du menar...

Vad är det för tryck som byggs upp och sedan minskar när kompressorn stängs av?
Pysljudet/vinandet finns där så länge kompressorn går, vilket naturligtvis är störande. Även om det döljs något av andra ljud omkring.

Har aldrig hört detta ljud i någon annan bil. Kan ej heller tänka mig att det funnits där från början. Jag anser att ett fel inte kan kallas "normalt" bara för att det är vanligt förekommande.
Funktionen kanske inte blir lidande av detta fel, den kyler ju bra, men det är klart störande och jag vill gärna veta om/hur detta kan åtgärdas.

Är fortfarande nyfiken på om min teori om vacum håller... Kan någon bekräfta/dementera om det finns ett vacumsystem för reglering av klimatsystemet?

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]