Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stenkrossen
Kunde inte följa den röda ledningen någon längre bit.
Försvann under batteriet och kom upp vid ac kompressorn.

Men jag är ganska säker på att det är relät som spökar.

Återkommer med mer info när ett nytt relä är inhandlat och ditsatt.

Tack för all hjälp så länge. :-)))))
av stenkrossen
Nu har jag bytt relä utan förbättrat resultat. :evil:

Däremot gjorde jag en upptäckt när bilfan väl hoppade igång.
Först går den ner i varv så att den nästan dör sen hoppar den till och hostar lite och går upp på närmare tvåtusen varv för att sen gå ner och lägga sig på normala varvtalet.

Varför gör den det och vad kan det va som är fel?
av *pettson*
Du minns att du blev av med alla felkoder?..Utan att ha raderat dom dessutom.
Det kan bara ske på ett enda sätt. Ditt styrdon blir strömlöst. Bara börja leta upp spänningsmatningarna och se varför styrdonet blir strömlöst. Alla inställningar för adaption och tomgång med mera försvinner ju varje gång styrdonet blir just strömlöst.
Återgå till platsen där du knackat. Fungerar det fortfarande med att knacka?
av stenkrossen
Med styrdonet så menar du styrenheten eller?
Du får tänka på att jag bara är en glad (fast inte nu då) amatör och det jag kan har jag lärt mig på internet. :lol:
av stenkrossen
HJÄLP!!!

Har inte fått någon ordning på bilen vid start.
Fortfarande lika tjurig om inte ännu tjurigare. :evil:

Men nu har det dykt upp ett nytt problem som inte har funnits innan.

Bytte stiften i dag och passade då på att kolla kablar, rotor och fördelarlock vilka jag tyckte såg bra ut.
Tog även bort sladden till tändspolen och kollade den. Såg fin ut.
Sprayade och gjorde rent allt med Kontakt-spray CRC 2-26.
Gjorde rent plus och minus på den svarta grunkan som sitter under tändspolen.
Tändmodul tror jag det heter. Tog även bort den kontakten och gjorde rent.
Gjorde rent jordpunkterna mellan motor batteri. (om det är den som sitter till vänster bak på motorn)
Även mellan motor och kaross. Då lossnade svetsbulten från karossen p.g.a. rost.
Jippi tänkte jag och jordade den i ena bulten till störtdämparen. Slipade plåtrent på karossen så att den fick jord den vägen.
Hoppades på att det var avsaknad av jord mellan motor och kaross som gjorde så att bilen e tjurig och går som en påse skit.

När jag hade gjort allt detta och skulle ta en provtur så va bilen så trött att den knappt kom iväg på ettans växel.
Fick gasa upp den på över tretusen varv och slira upp kopplingen för att den skulle orka röra på sig.
Väldigt trött på gasrespons. Lät som om den skulle dö.
Gick illa som fasen.
Testade att koppla ut vakuumslangen till det variabla insuget (tror jag det är) men ingen skillnad.
Motorn hackar och ristar på låga varv. Först när man kommit över 4500 varv verkar den normal.

Därför funderade jag på om det kunde va det variabla insuget som spökade och gav för mycke/lite luft.
Men ingen skillnad som sagt var om det var inkopplad eller ej.

Gjorde rent insuget för ett tag sen och det var helt okey.

Såg också att mina stift var kolsvarta med en vit beläggning på.

SNÄLLA HJÄLP MIG. (S)

Jag behöver ju bilen varje dag och när den går så här illa så kan jag ju knappt ta mig ur garaget.
av *pettson*
MEN SNÄLLA DET HJÄLPER INTE ATT TIGGA OM ATT FÅ HJÄLP FÖR ATT DU BEHÖVER DIN BIL!
Det är inte vi som segar mest i den här felsökningen. Det är du själv. Vad vi än kommer på för möjligheter måste du bekräfta genom att felsöka.
Eftersom du inte har nån speciell brådska så blir heller inte din utredning nåt snabbare.

Till att börja med så snurrar du till saker nåt fruktansvärt. Du verkar ha så bråttom när du gör saker att du faktiskt inte tar dej tid till att kolla på vad du gör och tänka samtidigt.
Du pratar om jordpunkter. Du har kontrollerat den chassiejord som sitter vid batteriet och du har kontrollerat motorns jordpunkt som sitter på växellådans framsida på förarsidan. Den går inte att missa eftersom ledningen går dit bland annat. När vi pratade om polskon på pluspolen på batteriet så bad ingen dej att följa ledningen hur långt den gick. Däremot bad man dej att kontrollera om den sitter FAST i polskon. För ena muttern öppnar polskon. Andra muttern lossar kablaget ifrån polskon, där finns en tunn röd kabel som just går till styrdonet för referens spänning. Och mer än en bilägare har skruvat loss fel mutter och sen inte dragit den ordentligt, med motorstörningar som följd.
Vacumslangar är nåt du dragit i, men har du kontrollerat dom? Är slangen mellan massmätaren och luftburken hel och tät?
Har du insug med vacumuttag i gaveln mot servopumpen? Kollat? Finns det ? Är det helt?
Är den inte det blir det tjuvluft och fel blandning.
Jag förväntar mej att eftersom du har BRÅTTOM så är det här undersökt på alla sätt och vis kl 18.00 imorgon med en fullständig rapport om hur det gått och hur det såg ut. Inga undanflykter.
Nästa elbil från Volvo?

Ser ju väldigt rätt ut med Volvo slä[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Tack! Till boxen där ECUn sitter? Klart det k[…]