Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eduard, du borde få en del klarläggande om du läser den här tråden: http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.ph ... rosa+klegg

För övriga undrande: Det handlar alltså om något som kallas Rosa Klegg. Jag, som enbart har tankat E85 i mer än 1 ½ år har aldrig blivit drabbad av rosa klegg. Om man blir det så tycks det räcka, enligt dom erfarna i länken, med en att köra slut på ca 10 liter bensin.
Men den länken om "Rosa Klegg" är ju från 2008 och rör i huvudsak konverterade bilar. Det kan ju vara så att detta är löst. Jag har som sagt var kört i två år och 3.000 mil och aldrig tankat bensin eller haft tillstymmelse av problem.
En flexifuelbil får alltså sämre service eftersom den bara får ett oljebyte varannan gång en basservice o anpassad service innehåller ju kontroll av diverse saker som bromsar o andra slitage delar o uppdaterad mjukvara
Jag förstår inte din uppfattning. En bensinbil får en Basservice vid 2.000 mil. En flexifuel får en oljebytesservice vid 1.000 mil och en Basservice vid 2.000 mil, är det sämre? Men om bilen körs mindre än 1.000 mil/år så förmodar jag att den får en anpassad service vartannat år och en Basservice vartannat år.
En bensinbil får anpassad service om bilen gått under halva serviceintervallet/år en anpassad service är en full service utan kupéfilter med allt vad det innebär tex kontroller o mjukvaruuppdatering 1gång/år en flexifuel som körs en likvärdig sträcka får ju bara ett oljebyte varannan gång.Enligt volvo ska ju bilen få en bas eller anpassad service minst 1 gång/år oavsett körsträcka om du kör 10mil/år så ska bilen ändå ha service 1gång/år för att kunna behålla volvo assistans ett oljebyte räknas väl inte som en full service
körsträcka om du kör 10mil/år så ska bilen ändå ha service 1gång/år för att kunna behålla volvo assistans ett oljebyte räknas väl inte som en full service[/quote]

jo på flexi räknas ett oljebyte som service och du får volvoassistance på den servicen med
anpassadbas service som man får om man kör mindre än halva sträckan på bensin och diesel inehåller inte mjukvara och kupefiltret
Det kan du ju göra som vanlig konversation, men det är inget krav. Serviceteknikern, som det heter numera har ett ågärdsschema att följa och det är skrivet med utgångspunkt från din bil som den är och blev tillverkad. Det kan ju också vara så att du inte är närvarande av olika orsaker. Det får inte hindra verkstaden att göra sitt jobb enligt schemat. Men om man vill veta något, så ligger det på kundmottagaren att fråga om dom eventuella uppgifter dom söker.
Detta är mina erfarenheter från både stora och små verkstäder. I fallet med små "kvartersverkstäder" så blir ju kontakten ofta lite mer personlig. Du får tala och beställa tid direkt av reparatören. På dom stora ställena blir du lotsad i flera steg alltifrån tjejen i växeln ända ner till kundmottagaren för verkstaden. Och när du kommer dit får du ibland tala med teknikern och även vara med inne i verkstadshallen. Har han tid så är det meningen att han skall försöka förklara lite hur och varför han gör som han gör.
Jag vet inte om detta är vanligt på alla Volvoverkstäder i landet, men jag har varit med om det.

Ett tillägg: Om du har ett fel som du tror är bränslerelaterat (dock mycket sällsynt. Det finns massor med goda erfarenheter av E85. Se bara dom svar du har fått här) så skall du naturligtvis nämna det.
Jag har kört E85 hela sommaren men tänkte testa att byta till bensin men körde "bara" 15 minuter, 1,5 mil, vilket slutade med att bilen hade grymt svårt på tomgång, dessutom drog den lika mycket bensin som etanol :-). Efter att ha gjort av med halva tanken var det bara att tanka igen så ordnade det sig (fast jag körde 20 minuter denna gång).

Sen, etanolbilar släpper ut cancerogena ämnen, precis som bensinbilar. Dessutom ökar de "ganska radikalt" när man gör kallstarter (testat vid -7). Min fråga är, om man bara har kallstarter utan motorvärmare och aldrig åker mer än 1,5 mil, ca 15 minuter, är det någon som har någon koll på hur summan av dessa cancerogena ämnen blir etanol relativt bensin? Att samma bil släpper ut MER på etanol redan vid -7 är klarlagt (http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=2024480), men vad blir summan om man puttrar i 15 minuter? Och vad händer vid -20 månntro inget mer än att det tar längre tid för motorn att bli varm eller ökar utsläppen ännu mer?

Jag ser gärna en länk till någon trovärdig källa :-)

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]