Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av friberg91
Hej, införskaffat mig en 850 gl rätt så nyligen, men igår kväll strulade den.
Hade åkt till en polare för att hämta denne, men när vi skulle åka var bilen svårstartad och när vi väl fick igång den räckte det att peta på gasen för att den skulle dö.
Lät väldigt underligt när man gasade, nästan ett drunknande ljud.

Bestämde mig för att lämna bilen och ta en annan.
När jag kom tillbaka på natten gick den igång utan problem, dock lite rosslig med gaspådrag vid tomgång.
det märkliga är att den gick hur rent och fint som helst på hemvägen, och även hemma så gick han mycket finare med gas på tomgång.

min kunskap om att diagnostisera bilar är väldigt ringa då jag aldrig har haft intresse för det innan körkortstiden.
Det jag kan tänka mig är att den får för lite/för mycket luft, för lite/för mycket bensin, eller kanske ett tändningsfel?

Någon med några idéer?

Kanske bör tillägga att den har sportluftsfilter. Det var den förra ägaren som monterade det.
Är det ett sportfilter där du måste spraya olja för att det ska fungera är det troligt att oljan förstört luftmassemätaren. När lmm var trasig på min t5 för några år sedan var det liknande sympton; funkade skitbra en stunden för att vara omöjlig senare.
av *pettson*
I det här fallet vore det världsunikt om olja på massmätaren vore problemet. Bilmodellen har ingen massmätare.Gör en urläsning av koder. Hur det går till finns beskrivet här i forumet.

I övrigt så är det en skröna som lever kvar efter en annan typ av massmätare som fanns tidigare. Dom brann helt enkelt tråden av i. Idag dör massmätaren av att man monterar öppet filter och struntar i att montera fast filtret ordentligt. Massmätaren skakar sönder.
*pettson* skrev:I det här fallet vore det världsunikt om olja på massmätaren vore problemet. Bilmodellen har ingen massmätare.
Tänkte det för mig själv, "har den det?", googlade lite, fick fram att man kan kunde köpa en lmm till 850 -92 till -97. Men happ, lärde man sig ngt nytt! :)
av *pettson*
Eftersom den får luft när du gasar men inte automatiskt får bensin så är det läge att till exempel kontrollera slangen som går mellan insuget och mapsensorn. Det är mapsensorn som bland annat ska känna av att insugningen förändras. Även spjällägespotentiometern är med och berättar att du gasar. Kontrollera samtliga av alla dina vacumslangar om dom är hela och täta.

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

(Ny medlem och första inlägg) Hej alla […]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]