Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av magi
-

Satt och funderade på bromssystem.
Man har nu tagit fram bromskuddar under bilar.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... il/?page=1

Varför skulle man inte kunna ha bromsskärmar som exploderas upp av samma system som finns i bromskuddar.
Om jag har detektorer som registrerar panikbromsning i ABS/ESP system och avståndssensorer och kanske även radar som ser att kollision är oundviklig, varför skulle man inte kunna ha en bromsfallskärm som skjuts upp som en vägg precis bakom bilen från tex kofångaren på låt säga 9 m2. Vajrar ligger uppe i taksidorna fram till fronten.
Den kan ju vara formad så att vinden tar tag i den och drar upp överkanten på den.
Skulle den hjälpa om man har tex 20 meter kvar och man har hastighet över 50 km/h?
Är det lönt?

Har det provats?

Magi
---
Senast redigerad av 1 magi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Jämför man med dem bromsskärmar som används i dragracing så är det inget som kommer att hamna i bilar på gatan. Dels så tar bromsskärmen mycket plats och sen krävs stadiga fästen. Och trots att såna är fjäderbelastade så tar det några sekunder för dem att veckla ut sig. Och sen blir det ju inte bättre av att när skärmen vecklar ut sig i lite fart så är det ungefär som att köra in i en vägg.
Användarvisningsbild
av magi
-

Jag menar att skärmen är typ nedveckad/rullad i bakre kofångaren och linorna ligger utsträckta från skärmens sidor som är i höger och vänster bakkant fram över bilen till skärmens två fästpunkter som är höger o vänster framkanter.
När skärmen skjuts upp vecklas den upp som ett fönster jalusi.
Bild
Då linorna redan är utsträckta tar den tag i vinden direkt.
Men är det lönt?

Har detta provats på privatbilar?

Magi
-
Senast redigerad av 1 magi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
I vissa enstaka situationer så skulle det säkert kunna hjälpa till. Finns ju bilar med elektroniskt styrd vinge som vinklas upp för att hjälpa till att bromsa. Kan inte påminna mig att jag hört talas om prov med bromsskärmar till vanliga bilar och det tror jag beror på att det är för många praktiska bekymmer som talar emot en sådan lösning.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag kan även tänka mig hur det kan bli för en bakomvarande som kanske kör in i skärmen, hur mycket ser han. Om han tappar pejlen var han då är så kan han eller hon hamna i mötande körfält.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av magi
--

Det finns transparenta fallskärmar och jag tänker mig att den skall mest gå upp precis bakom bilen ett par meter och fästet för skärmen ska sitta i fronten just för att minimera störningar på annan trafik samt utlösas enbart 30-40 m innan garanterad olycka som sensorer registrerar.
Se bild på blått solskydd och tänk dig att det sitter upp och ner samt nedrullat i bakre kofångaren.
Kul ide bara...

Magi
--
av Provocative
Kommer inte funka då skärmen behöver ett så stort motstånd att vi aldrig kommer upp i de farter som krävs. Om ni ser på dragracing så ligger skärmen på backen redan straxt under 200km/h.
Användarvisningsbild
av magi
När jag hoppar fallskärm kan jag stå på marken och flyga flera meter när jag vill, om det blåser några sekundmeter.
Brädseglare har vingar idag som håller sig uppe av vinden.
Vad jag pratar om är en bromsskärm som skjuts upp av krutkapslar och att den har en vingform som håller den uppe av fartvinden som ett upponed vändt soljalusi.

Magi
av PTV
... eller en jonsereds presenning i kofferten som fälls ut vid rödljus ha ha ... :D Kan ju bli lite spännande vid blåsigt väder på en mindre bil.
Användarvisningsbild
av magi
--

Bilar i framtiden kommer att ha billiga sensorer överallt och om sensorer känner att bilen står stilla, sensorer känner av hög vindhastighet och kraften i bromsskärmen är så hög att den riskerar att dra iväg bilen då finns det sprängbultar som kapar stagen till skärmen.
Men med tanke på de misslyckade automatiska bromssytemet volvo skulle demonstrera

så kommer man nog att vara försigtig med forskning på sådant här ett tag framöver :D

Magi

-

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

240 startar inte

Nu har jag felsökt ännu mer på den[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]