Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Surkart
turesson skrev:Jag fick nyligen parkeringsböter. Jag parkerade med biljett precis som det stod på skylten. Finns det något sätt att överklaga?
Man måste veta mer för att veta hur du bör agera:
- Var det en felparkeringsavgift (offentlig mark) eller en kontrollavgift (privat mark)?
- Vilken överträdelse anser de att du brutit mot?
- Står det att de har fotografier (om det är ett parkeringsbolag händer det att de tar fotografier ur en sådan vinkel att det inte ska gå att se biljetten)?
av theferm
Jag fick precis ett svar från Q-park, som gladeligen berättade att de avslog mitt bestridande.

Med anledning av din invändning vill vi meddela att vi dessvärre inte kan godta förklaringen som skäl för avskrivning av ärendet.
Vid infarten är det skyltat med "Områdesmärke" E20 som informerar om att parkeringsförbud råder på området. Parkering är endast tillåten där det framgår av skylten "P" eller piltavlor. Uppställning av fordon på alla andra ytor är förbjuden.
Det är beklagligt om du trodde att parkering på platsen var tillåten men det är inget skäl för avskrivning. Enligt vår vaktansvarige för området var ditt fordon parkerat på mark bevakat av Q-Park och det är korrekt skyltat på området.

Dem har inte läst vad jag skrev som stöd för mitt bestridande.
1. Vägmärke E20 sitter på fel sida om man kommer från Länsparkering Bevaknings område.
2. Kommer du från Länsparkering Bevaknings område, finns det ingen entprenadsskylt som säger att det är Q-park som övervakar, således visar ju skyltarna olika information.

Är detta att anse som tydlig skyltning?
Det är ju skönt att den "vaktansvarige för området" intygar att fordonet stått parkerat på platsen.
(Som om jag inte redan visste det, eller vad vägmärke E20 betydde..)

Om någon känner sig manad och inte har något bättre för sig, åk till Gullmarsvägen 4 i Stockholm och beaka skyltningen.
Någon som varit med om liknande incidenter med dem? Orkar inte bläddra igenom 22 sidor för att läsa om Q-park.

Q-park, dem skulle kunna lappa trädgårdsmöbler om det var en anordning på hjul, band eller medar och var upptagna i vägtrafik-, saluvagns-, utlands- eller millitärregistret.

Bild
av Gårman
Såg en parkeringsvakt från P-service igår söndag, han hade en reklammössa från ett byggvaruhus(!) på huvudet, det börjar ju bli kallt samt en mörk fleecejacka utan någon tryck på. Han gick runt på en parkering och lappade bilar. Det var på hans bil och på P-skylten som jag såg vilket parkeringsbolag det handlade om. Kändes inte så seriöst.... :o Helg, extrajobbare kanske? Fixar inte bolagen ens fram kläder till personalen?

Om man tar kort på sånt här och skickar in till den där "branschorganisationen"(Svepark" verkar den heta), gör det nån nytta? Antar inte....branschen verkar helt förlorad.
av theferm
Gårman skrev:Såg en parkeringsvakt från P-service igår söndag, han hade en reklammössa från ett byggvaruhus(!) på huvudet, det börjar ju bli kallt samt en mörk fleecejacka utan någon tryck på. Han gick runt på en parkering och lappade bilar. Det var på hans bil och på P-skylten som jag såg vilket parkeringsbolag det handlade om. Kändes inte så seriöst.... :o Helg, extrajobbare kanske? Fixar inte bolagen ens fram kläder till personalen?

Om man tar kort på sånt här och skickar in till den där "branschorganisationen"(Svepark" verkar den heta), gör det nån nytta? Antar inte....branschen verkar helt förlorad.

Jag såg en kommunal parkeringsvakt gå runt barfota, i tofflor för något år sedan.
Visst, okey, det var ju varmt ute..
av skyking
theferm skrev: Är detta att anse som tydlig skyltning?
Det är ju skönt att den "vaktansvarige för området" intygar att fordonet stått parkerat på platsen.
(Som om jag inte redan visste det, eller vad vägmärke E20 betydde..)
Som sagt de har kollat på överträdelse punkten och klistrat in text efter det. Vad du skrev tittar de kanske inte alltid på, så jag tycker att du skall stå på dig.

Jag håller med om att skyltningen är otillräcklig. Först och främst så faller områdesskyltning ifall det finns så lite som en giltig infart till området som saknar skylt, de har alltså inte sitt namn under områdesskylten. För det andra så är en av skyltarna 2 och 3 uppenbarligen på fel sida om vägen, kand det vara Q-parks skylt? För det tredje så är skylt nr 1 kanske för lågt placerad och eventuellt felaktigt vinklad (det finns regler om sånt också). Jag anser att de har fel i sak även när de förklarar vad skyltar betyder (tilläggsskyltar utan huvudskylt är oftast en dålig ide) vilket gör att man med skäl kan kräva att de styrker att personalen har tillräcklig utbildning för uppgiften.
av Surkart
Gårman skrev:Såg en parkeringsvakt från P-service igår söndag, han hade en reklammössa från ett byggvaruhus(!) på huvudet, det börjar ju bli kallt samt en mörk fleecejacka utan någon tryck på. Han gick runt på en parkering och lappade bilar. Det var på hans bil och på P-skylten som jag såg vilket parkeringsbolag det handlade om. Kändes inte så seriöst.... :o Helg, extrajobbare kanske? Fixar inte bolagen ens fram kläder till personalen?

Jag gjorde ett försök att skicka in en anmälan till Svepark om en hel serie övertramp av Q-Park mot deras etiska regler. Jag skickade med fotografier för att styrka min sak.

Jag fick inte ens ett svar.

Så här uppfattar jag det: Svepark är naturligtvis en intresseorganisation som verkar FÖR parkeringsbolagen. Vid kommunikation med myndigheter förmedlar de bilden av en organisation som sköter pparkeringsövervakning på ett korrekt sätt. Vid en fråga från regeringen för några år sedan svarade Svepark att alla deras bolag följer deras etiska regler. Sedan skiter Svepark fullständigt i om parkeringsbolagen följer de etiska reglerna eller inte.

I de etiska reglerna står bl.a.:
-All övervakningspersonal ska uppträda fullt uniformerad. Ett emblem på i övrigt civil klädsel anses ej som full uniform.

Det är bara att titta på Q-Parks och Europarks uniformer. Namnen är så små att man måste stå alldeles intill för att se dem. Dessutom undviker de att ha mössa på sig. Då skulle det vara för lätt att se dem.

Sveparks generella och etiska regler fungerar ungefär som när man målar över rosten på en bil. Det kan se vackert ut, men grunden är genomrutten.
Användarvisningsbild
av erikn
Nytt ord i min vokabulär: "Parkör".

Beträffande utfärdad kontrollavgift.

Då parkören kör in på området är det dennes skyldighet att följa villkoren som markägaren satt upp på den aktuella platsen.

På den aktuella platsen tillåts parkering i begränsad tid. När den begränsade tiden har förflutit och förlängd parkering önskas måste fordonet enligt regler avvika från området för att påbörja ny parkering.

I detta fall gäller den begränsade tiden för tre timmar. Vakten har uppmärksammat Ert fordon stått uppställt längre än den tillåtna tiden och har således utfärdat en kontrollavgift.

De omständigheter Ni åberopar utgör ej sådana skäl att ärendet kan komma att att makuleras.

Vi emotser betalning om 400 kr inom 10 dagar från brevets utskriftsdatum.

bla bla inkasso-ko.

Caroline Svensson
Kundtjänst Parkeringen

De har ju inte ens svarat på de frågor jag har ställt. Snacka om blajsvar. Undrar om man ska lämna de 400 kr till markägaren?

Hur långt i rättegångsväg måste man gå för att få se avtalen och utbildningen på p-vakten? Hade inte tänkt gå till domstol, men funderar på det i alla fall. Glömt P-skivan har man ju, men jag vill väldigt gärna se de dokumenten. Känns nästan lika omöjligt som att se Scientologernas bibel.
av Surkart
Jag har länge trott att det som står i LKOP om utbildning för P-vakt gäller. "för ändamålet lämplig utbildning"

Nu vet jag bättre.

Det visar sig att en parkeringsvakt inte behöver ha någon utbildning alls.
Det enda som en parkeringsvakt behöver är information från markägaren om vilka regler som denne tycker gäller.
Detta även om skyltningen är alldeles krokig.

Hur samma parkeringsvakt ska kunna intyga att han/hon kontrollerat skyltningen övergår mitt förstånd.

Ju mer jag lär mig om parkering på privat mark, desto mer tycker jag att hela systemet är vansinnigt.
När man tittar på förarbetena för lagen så utgår de från en situation där markägaren själv debiterar en avgift för olovlig parkering.
Jag tror inte att lagvrängarna över huvud taget räknat med en situation där parkeringsbolag ska försöka tjäna så mycket pengar som möjligt på det här.
Man talar i och för sig i svävande termer om att man bör hålla koll på detta framöver, men jag tror att de alldeles glömt bort det.
Det gör mig bara mer övertygad om att hela systemet bör förändras.
Användarvisningsbild
av erikn
Det blir en handslägga och hämndbegär i bilen i framtiden alltså.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tänker du slå "parkeringsvakten" i huvudet? :lol:
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 85

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]